Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1390
10
1
gregorian
2012
1
1
21
86
online
1
fulltext
fa
بررسی پایایی ابزار ارزشیابی کیفیت آموزش استادان
Reliability of the Teaching Evaluation Instrument of the Instructors Working
پژوهشي-کامل
Research(Original)
سابقه و هدف: ارزشیابی استادان یکی از ابزارهای مهم در فرایندهای آموزشی است که با استفاده از روشهای مختلف از جمله نظرخواهی از دانشجویان انجام میگیرد. این امر در حال حاضر یکی از مسائل بحث برانگیز آموزشی است و موضعگیریهای مختلفی در مورد آن وجود دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی پایایی نظر دانشجویان در رشتهها یا ترمهای مختلف در مورد استادانی که درس یکسانی را برای آنها تدریس میکردند انجام گرفت.
مواد و روشها: در مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر، ارزشیابی 40 نفر از استادان که به صورت سرشماری انتخاب شده اند، توسط 89 گروه از دانشجویان انجام شد. هر یک از این استادان درس تئوری واحدی را به چند گروه تدریس میکردند. سؤالات در چهار حیطه دستهبندی شدند. نتایج کلی ارزشیابی هر استاد بهصورت میانگین نمره کلی با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی مورد بررسی قرار گرفتند. پایایی با ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد.
یافتهها: پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. بیشترین پایایی مربوط به حیطه مهارتهای تدریس (96/0 = α) و کمترین مربوط به حیطه رعایت نظم آموزشی (81/0= α) بود. رابطه معنیداری بین امتیاز گزینههای مربوط به یک استاد که توسط چند گروه داده شده بود وجود داشت. ارتباط بین میانگین کل و نمره کل نیز با 001/0 >p معنیدار بود.
استنتاج: پرسنشامه ارزشیابی استادان دارای پایایی بالایی است. پایایی تمام حیطههای ارزشیابی بالاتر از حد مطلوب میباشد. بنابراین به نظر میرسد که نظرخواهی از دانشجویان در این زمینه با استفاده از پرسشنامه مناسب یکی از روشهای مطلوب است.
Abstract
Background and purpose: Teaching evaluation questionnaire of instructors is an important instrument used in educational processes which can be performed using different methods including students' feedbacks. This is now considered as a challenging educational issue and different positions exist in this regard. The purpose of this study was to assess the reliability of students' feedback in different terms and majors in the evaluation of instructors teaching the same course.
Materials and methods: In a cross-sectional analytic study, evaluation of 40 instructors was carried out by 89 groups of students. Each instructor was teaching a specific course to several groups of students. The questionnaire was classified into four areas. The total score was assessed for each instructor and analyzed using descriptive statistics and correlation test. Reliability was assessed by Cronbach's alpha coefficient.
Results: The reliability of the questionnaire was high (α=0.96) based on Cronbach's alpha coefficient. The reliability index was the highest in the area of teaching skills (α=0.96) and the lowest in terms of educational discipline (α=0.81). There was a significant correlation among different studied variables scored by different groups of students for each instructor. A significant correlation was also found between the total and the average score (P<0.001).
Conclusion: The questionnaire used for the evaluation of the instructors was highly reliable and reliability was higher than optimal level in all areas. Therefore, it seems that students' feedback is one of the reliable methods in the evaluation of instructors using an appropriate questionnaire.
پایایی، ارزشیابی استادان، کیفیت آموزش
Reliability, evaluation of instructors, quality of education
38
46
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-12&slc_lang=fa&sid=1
Molood
Fakhri
مولود
فخری
10031947532846007667
10031947532846007667
Yes
Mahboobeh
Yaghoobian
محبوبه
یعقوبیان
10031947532846007668
10031947532846007668
No
Mohammad Ali
Mohseni Bandpei
محمد علی
محسنی بندپی
mohseni_bandpei@yahoo.com
10031947532846007669
10031947532846007669
No
Ahmad Ali
Enayati
احمد علی
عنایتی
10031947532846007670
10031947532846007670
No
Marjan
Ahmad Shirvani
مرجان
احمد شیروانی
10031947532846007671
10031947532846007671
No
Hafez
Tirgar Fakheri
حافظ
تیرگر فاخری
10031947532846007672
10031947532846007672
No