Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1385
7
1
gregorian
2006
10
1
16
54
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان تماس با ذرات قابل استنشاق (PM2.5) در وسایل نقلیه
Assessment of exposure to respirable particles (PM2.5 ) concentrations in public transportation
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<div style="text-align: justify direction: rtl">
<span style="font-weight: bold">سابقه و هدف:</span> افزایش غلظت ذرات قابل استنشاق در هوا منجر به بیماری های ریوی و افزایش مرگ و میر در افراد جامعه می شود. در مطالعات همه گیری شناسی بیش تر نتایج حاصل از غلظت ذرات در هوای شهرها به عنوان ملاکی برای پی آمدهای بهداشتی مورد ارزیابی قرار می گیرد. اما بررسی های انجام شده، نشان می دهد که بین میزان تماس افراد با ذرات قابل استنشاق و غلظت ذرات در محیط های بسته ارتباط قوی تری وجود دارد. در این بررسی ضمن اندازه گیری غلظت PM2.5 در داخل وسایل نقلیه عوامل موثر بر افزایش غلظت این ذرات در داخل وسایل نقلیهمورد بررسی قرار گرفت.<br><span style="font-weight: bold">مواد و روش ها:</span> در این بررسی به وسیله یک دستگاه نمونه برداری و تجزیه مستقیم ذرات قابل استنشاق (MicroDust Pro)، غلظت ذرات PM2.5 در هوای داخل سه نوع وسیله نقلیه اندازه گیری و با غلظت PM10 اندازه گیری شده توسط ایستگاه های ثابت در مرکز شهر مقایسه شد. دستگاه نمونه برداری برای استفادهدر هر وسیله نقلیه به طور جداگانه استاندارد شد. از یک فیلتر PUFبرای جدا کردن ذرات PM2.5 و یک پمپ نمونه بردار با جریان هوای دو لیتر در دقیقه استفاده شد. نمونه برداری در یک مسیر یکسان برای سه نوع وسیله نقلیه انجام شد تا بتوان نتایج حاصل را با هم مقایسه کرد.<br><span style="font-weight: bold">یافته ها:</span> غلظت ذرات PM2.5در داخل واگن قطار کمتر از غلظت ذرات PM10 اندازه گیری شده توسط دستگاه های پایش آلودگی هوا در مرکز شهر بود. اما غلظت PM2.5اندازه گیری شده در داخل اتومبیل و اتوبوس بیش از مقادیر PM10 اندازه گیری شده در مرکز شهر بود. افزایش غلظت ذرات PM2.5در داخل اتوبوس و قطار مربوط به زمان سوار و پیاده شدن مسافران و در مورد اتومبیل، ایستادن پشت چراغ قرمز بود.<br><span style="font-weight: bold">استنتاج:</span> نفوذ ذرات ریز آ لوده کننده هوا ناشی از عبور و مرور در خیابان ها و همچنین پراکنده شدن ذرات ریز ته نشین شده داخل وسایل نقلیه، مهم ترین عوامل افزایش غلظت ذرات قابل استنشاق در داخل وسایل نقلیه عمومی می باشند.
</div>
<span style="font-weight: bold">Background and purpose:</span> High concentrations of respirable particles may cause high incidence of respiratory diseases and mortality. Epidemiological exposure assessment is based on fixed site measurements in ambient air. However, major studies reported good relationship between indoor fine particulate air concentrations and personal exposure. This study is focussed on personal exposure to PM2.5 in different transportation modes and factors that cause high indoor PM2.5 levels.
<br><span style="font-weight: bold">Materials and Methods:</span> In this study, a calibrated real time monitor (MicroDust Pro) was used to measure PM2.5 levels in 3 mode of transportation (bus, car and train) on the same route. Results were also compared with PM10 concentrations measured by fixed site monitors. A small Poly Urethane Foam (PFU) filter was designed for PM2.5 size fraction monitoring and a small personal sampling pump was used to provide a continuous airflow through the gravimetric adaptor and photo detector.
<br>
<span style="font-weight: bold">Results:</span> The mean PM2.5 concentration measured in the train was lower than the mean fixed site PM10 concentration. However, the mean PM2.5 levels in car and bus were much higher than those mean PM10 concentrations measured by fixed site monitors. Boarding, picking up, dropping off, and movement of passengers inside the bus and train were significantly related to short-term increases in PM2.5 concentrations. However, stopping at the traffic light was the most important factor associated with peak PM2.5 concentrations inside the car.
<br><span style="font-weight: bold">Conclusion:</span> Penetration of particles that were created by road traffic and resuspension of fine particles in the vehicles were the most important factors that may increase respirable particles in transportation modes.
آلودگی هوا، ذرات قابل استنشاق، وسایل نقلیه، PM2.5
Air pollution, respirable particles, transportation, PM2.5
67
74
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-136&slc_lang=fa&sid=1
M
Mohammadian
محمود
محمدیان
10031947532846006267
10031947532846006267
Yes
M.R
Ashmore
م.ر
اشمور
10031947532846006268
10031947532846006268
No