Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1400
1
1
gregorian
2021
4
1
31
195
online
1
fulltext
fa
کیفیت آموزش بالینی گروههای آموزشی مراکز آموزشی درمانی از دیدگاه کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398
Quality Assessment of Clinical Education in Mazandaran University of Medical Sciences from the Perspective of Clerkships and Interns in 2019
آموزش پزشكی
medical education
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"> کسب مهارت</span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="font-family:B Zar;">های اساسی و حرفه</span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="font-family:B Zar;">ای شدن در پزشکی، به کیفیت و کمیت آموزش در محیط</span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="font-family:B Zar;">های بالینی بستگی دارد، در این مطالعه کیفیت آموزش بالینی گروههای آموزشی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارزیابی شد.</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;">این مطالعه توصیفی در سال 98 با روش سرشماری بر روی 175 کارآموز و کارورز رشته پزشکی <span style="letter-spacing:-.1pt;">اجرا شد. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیست مبتنی بر استانداردهای آموزش بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی</span> بود. نظرات مکتوب کارآموزان و کارورزان در مورد انطباق برنامههای آموزشی گزارش صبحگاهی، آموزش درمانگاهی، راندبالینی، گراندراند، ژورنال کلاب و مرکز مهارتهای بالینی با استانداردهای آموزش بالینی دریافت شد. توصیف و تحلیل آماری دادهها با نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS<sub>16</sub></span></span><span style="font-family:B Zar;"> انجام شد.</span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"> <span style="letter-spacing:-.1pt;">برنامه "گزارش صبحگاهی" با کسب 1/85 درصد از کل امتیازات دارای بیشترین و برنامه "مرکز مهارتهای</span> بالینی" با 7/72 درصد امتیاز دارای کمترین امتیاز مکتسبه از وضعیت آموزش بالینی بودند که این اختلاف امتیاز در بین برنامهها به لحاظ آماری معنیدار بود (05/0 </span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Zar;">). ارزیابی کیفیت تمامی برنامههای آموزش بالینی از دیدگاه دو گروه زنان و مردان یکسان بود. به جز دیدگاه مشابه در مورد برنامه گزارش صبحگاهی، دانشجویان کارآموز در مقایسه با کارورزان رضایت بیشتری از وضعیت آموزش بالینی در سایر برنامهها داشتند.</span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">استنتاج:</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;">از دیدگاه دانشجویان این مطالعه، برنامه گزارش صبحگاهی کیفیت قابل قبولی داشته اما برنامه های آموزش درمانگاهی، ژورنالکلاب، گراندراند و مرکز مهارتهای بالینی دارای برخی اشکالات بودند. اجرای کارگاههای آموزشی برای اساتید بالینی جهت برگزاری مطلوب و استاندارد برنامه</span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="font-family:B Zar;">های آموزش بالینی پیشنهاد میشود.</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span>
<br>
<strong>Background and purpose:</strong> Acquisition of basic skills and professionalism in medicine depends on the quality and quantity of education in clinical settings. This study aimed at assessing the quality of clinical education in different departments of Mazandaran University of Medical Sciences.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> This descriptive study was conducted in medical clerkships and interns (n=175). The participants were selected via census sampling in 2019. Data were collected using a checklist based on clinical education standards of Iran Ministry of Health and Medical Education. Written comments from clerkships and interns on the compliance of morning report training programs, clinical trainings, clinical rounds, grand rounds, journal club, and clinical skills center with clinical training standards were received. Data analysis was performed in SPSS V16.<br>
<strong>Results:</strong> The morning report program and clinical skills center program had the highest (85.1%) and lowest (72.2%) scores in clinical education<span dir="RTL">.</span> We observed significant differences between these scores and the scores for other clinical programs (P<span dir="RTL">></span>0.05). The quality of all clinical education programs was similar according to men and women. The clerkship and interns had different ideas about the status of all clinical education programs except in the morning report program and the clerkship were more satisfied with clinical education programs.<br>
<strong>Conclusion:</strong> From the students' point of view, the morning report program was of acceptable quality, but the clinical training programs, club journal, grand rounds, and clinical skills center had some drawbacks. Training workshops for clinical professors is recommended to enhance the standards of clinical training programs.<br>
کیفیت آموزش, گزارش صبحگاهی, راند, گراند راند بالینی, ژورنال کلاب, مرکز مهارت بالینی
educational quality, morning report, rounds, clinical grand rounds, journal club, clinical skill center
82
93
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12345-1&slc_lang=fa&sid=1
Mehran
Razavipoor
مهران
رضوی پور
razavimehran @yahoo.com
1003194753284600130551
1003194753284600130551
No
Assistant Professor, Department of Orthopedic Surgery, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آموزشی ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Siavash
Moradi
سیاوش
مرادی
d.smor86@yahoo.com
1003194753284600130552
1003194753284600130552
No
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Fattane
Amuei
فتانه
عمویی
fattane_amuei@yahoo.com
1003194753284600130555
1003194753284600130555
No
PhD in Educational Management, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Elahe
Mahmoodi
الهه
محمودی
mahmodi85@yahoo.com
1003194753284600130554
1003194753284600130554
No
MSc in Statistics, Birth Cohort Study Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناسی ارشد آمار، مرکز مطالعات کوهورت تولد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Foroozan
Sadeghi Mahali
فروزان
صادقی محلی
sadeghi.f.ph@gmail.com
1003194753284600130556
1003194753284600130556
Yes
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Mohammad
Baghbanian
محمد
باغبانیان
1003194753284600130553
1003194753284600130553
No
Assistant Professor, Department of Neurology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آموزشی نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Pezhman
Mohammadalizadeh
پژمان
محمدعلیزاده
pejmanalizadehsaravi60@gmail.com
1003194753284600130550
1003194753284600130550
No
MSc in Educational Management, Imam Khomeini Hospital, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران