Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
30
190
online
1
fulltext
fa
نقش کارکردهای شخصیت در پیشبینی مشکلات بین فردی و هیجانی
Role of Personality Functioning in Predicting
Interpersonal and Emotional Problems
روانشناسی
psychology
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;"> و هدف:</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">عامل نقص در کارکردهای شخصیت (ملاک </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">A</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">) به عنوان یکی از دو ملاک ضروری تشخیص</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">گذاری</span></span><span style="font-family:B Zar;"> اختلالات شخصیت در </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">DSM-5</span></span><span style="font-family:B Zar;">، </span><span style="font-family:B Zar;">شامل مولفه</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های خود (هویت و خود جهت</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">دهی) و بین</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">فردی (همدلی و صمیمیت) می</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارکردهای شخصیت در مشکلات بین</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">فردی و هیجانی، انجام شده است.</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;">پژوهش مقطعی</span> <span style="font-family:B Zar;">تحلیلی</span><span style="font-family:B Zar;"> حاضر در سال 1398 روی 245 نفر از زنان و مردان واجد شرایط ورود به مطالعه، که به روش نمونه</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">گیری در دسترس انتخاب شدند، در تهران انجام شد. داده</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">ها با استفاده از پرسشنامه</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های </span><span style="font-family:B Zar;">اطلاعات دموگرافیک،</span><span style="font-family:B Zar;"> فرم کوتاه مقیاس سطوح کارکردی شخصیت (</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">LPFS-BF 2.0</span></span><span style="font-family:B Zar;">)، مشکلات بین</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">فردی (</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">IIP-32</span></span><span style="font-family:B Zar;">) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">DERS</span></span><span style="font-family:B Zar;">) گردآوری و با استفاده از روش</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی سلسله مراتبی تحلیل شدند.</span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">بر اساس نتایج، همبستگی مثبت و معنی</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">داری در رابطه بین تمامی کارکردهای شخصیت با مشکلات بین</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">فردی و هیجانی به دست آمد (01/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:TimesNewRomanPSMT,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">). همچنین بر اساس نتایج حاصله از رگرسیون سلسله مراتبی، </span></span><span style="font-family:B Zar;">کارکردهای بین</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">فردی شخصیت </span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">(01/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:TimesNewRomanPSMT,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">)</span></span><span style="font-family:B Zar;"> و زیرمقیاس همدلی با توان بیش تری قادر به پیش</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">بینی مشکلات بین</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">فردی بودند </span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">(01/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:TimesNewRomanPSMT,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">)</span></span><span style="font-family:B Zar;">. همچنین </span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">تنها رابطه میان کارکردهای بین</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">فردی شخصیت با مشکلات هیجانی مثبت و معنی</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">دار بود (01/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:TimesNewRomanPSMT,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P<</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">) که کارکرد صمیمیت نسبت به همدلی، سهم پیش</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">بینی</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">کنندگی قوی</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">تری داشت (01/0 </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:TimesNewRomanPSMT,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">).</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">استنتاج:</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">با توجه به نتایج پژوهش به نظر می</span></span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">رسد</span></span><span style="font-family:B Zar;"> تلاش در جهت اصلاح و تغییر مهارت</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های ارتباطی و همدلی، در حیطه کارکرد بین</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;"> فردی شخصیتی همدلی و صمیمیت از طریق تهیه و تدارک برنامه</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های آموزشی و مداخله</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">ای، کمک بسیار مؤثری برای فائق آمدن بر مشکلات بین</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">فردی و هیجانی است.</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span>
<strong> Background and purpose:</strong> Personality functioning impairment (criterion A) is considered as one of the two essential criteria for diagnosing personality disorders in DSM-5. It includes self (identity and self-direction) and interpersonal (empathy and intimacy) components. This study aimed to investigate the role of personality functioning in predicting interpersonal and emotional problems.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> A cross-sectional research was conducted in 245 eligible men and women selected by convenience sampling in Tehran, Iran, 2019. Data were collected using a demographic questionnaire, the Level of Personality Functioning Scale (LPFS-BF 2.0), the Inventory of Interpersonal Problems (IIP-32), and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Data were analyzed applying Pearson correlation coefficient and hierarchical linear regression.<br>
<strong>Results:</strong> Findings showed significant positive correlations between all personality functioning components and interpersonal and emotional problems (P<0.01). Also, hierarchical regression showed that the interpersonal personality functioning (P<0.01) and the subscale of empathy (P<0.01) could significantly predict interpersonal problems. Furthermore, a significant positive relationship was found between interpersonal functioning and emotional problems (P<0.01). In the meantime, the intimacy functioning had a stronger predictive value than empathy (P<0.01).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Educational and interventional programs that could improve and adjust communication skills, and enhance empathy and intimacy in personality functioning could be of great help in overcoming interpersonal and emotional problems.<span dir="RTL"></span><br>
<strong> </strong>
کارکردهای شخصیت, کارکرد بینفردی, صمیمیت, همدلی, مشکلات بینفردی, مشکلات هیجانی
personality functioning, interpersonal functioning, intimacy, empathy, interpersonal problems, emotional problems
97
108
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11926-1&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Zaeimzadeh
لیلا
زعیم زاده
leila.zaeem65@gmail.com
1003194753284600124910
1003194753284600124910
No
MA Student in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Mozhgan
Lotfi
مژگان
لطفی
lotfi.mo@iums.ac.ir
1003194753284600124911
1003194753284600124911
Yes
Assistant Professor, Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Mahdi
Amini
مهدی
امینی
amini.mh@iums.ac.ir
1003194753284600124912
1003194753284600124912
No
Assistant Professor, Department of Addiction, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه اعتیاد، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران(، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران