Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
30
190
online
1
fulltext
fa
تاثیر استفاده از رویکرد تکلیف مدار بر تحرک کارکردی کودکان مبتلا به فلج مغزی : یک مرور نظام مند و فراتحلیل
Effect of Task Oriented Training on Functional Mobility in Children with Cerebral Palsy:
A Systematic Review and Meta-analysis
کاردرمانی
Occupational therapy
مروری
Review
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;"> و هدف:</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;">مطالعات بسیاری در زمینه اثربخشی درمان توانبخشی کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام شده است. یکی از جنبه های مهم و مورد تاکید در درمان این کودکان تحرک کارکردی می</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">باشد. این پژوهش با هدف مرور نظام مند و فراتحلیل مطالعات انجام گرفته در زمینه اثربخشی رویکرد درمانی آموزش تکلیف مدار بر تحرک کارکردی کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام گرفت.</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;">با هدف مرور نظام مند و فراتحلیل تمامی مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیر رویکرد آموزش تکلیف مدار بر تحرک کارکردی کودکان مبتلا به فلج مغزی به زبان انگلیسی و فارسی با جستجو در پایگاه</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های اطلاعاتی </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">Medline, Embase, CINAHL, PubMed, PsychInfo, ISI web of science, magiran, ISC, SID</span></span><span style="font-family:B Zar;"> جمع</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">آوری گردید. جستجو تا تاریخ بهمن ماه سال 1398 (ژانویه سال 2020 میلادی) به زبان فارسی و انگلیسی انجام گرفت. پس از غربالگری و ارزیابی کیفیت مقالات با استفاده از معیارهای ورود و خروج پژوهش، داده</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های بدست آمده با استفاده از "نرم</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">افزار جامع فراتحلیل" تحلیل شد.<span style="color:black;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"> از بین 345 مقاله اولیه بدست آمده، 8 مقاله واجد شرایط تحلیل قرار گرفت. فراتحلیل بر روی این مقالات نشان دهنده تاثیر معنی</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">دار رویکرد آموزش تکلیف مدار در مقایسه با رویکردهای مرسوم بر تحرک کارکردی کودکان مبتلا به فلج مغزی بود(000/0=</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Zar;">).<span style="color:black;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">استنتاج:</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;">رویکرد درمانی آموزش تکلیف مدار می تواند به عنوان یک روش درمانی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی به هدف بهبود تحرک کارکردی انجام شود.</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span>
<strong>Background and purpose:</strong> A lot of research has been done on the effectiveness of rehabilitation treatment in children with cerebral palsy. Functional mobility is one of the significant aspects in treatment of these children. This systematic meta-analysis aimed at reviewing the studies on the effectiveness of task oriented training on functional mobility in children with cerebral palsy.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> All articles about the effectiveness of task oriented training for functional mobility in children with cerebral palsy in English or Persian, published until January 2020, were studied by a thorough search in electronic databases, including Medline, Embase, CINAHL, PubMed, PsychInfo, Web of Science, Magiran, ISC, and SID. After screening and assessing the quality of research papers and applying inclusion and exclusion criteria, data was analyzed by Comprehensive meta-analysis software (CMA).<br>
<strong>Results:</strong> Out of 345 articles, eight met the inclusion criteria. The meta-analysis showed that task oriented training had more significant effect on functional mobility than other conventional approaches in children with cerebral palsy (P=0.000).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Task oriented approach could be used as a treatment method in improving functional mobility in children with cerebral palsy.
فراتحلیل, فلج مغزی, تحرک کارکردی, آموزش تکلیف مدار
meta-analysis, cerebral palsy, functional mobility, task oriented training
164
177
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13020-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamidreza
Azadi
حمیدرضا
آزادی
hrazadiot55@gmail.com
1003194753284600124959
1003194753284600124959
No
PhD Candidate of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran . Lecturer, Department of Occupational Therapy, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران . مربی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Seyed Ali
Hosseini
سید علی
حسینی
alihosse@gmail.com
1003194753284600124960
1003194753284600124960
No
Professor, Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
استاد، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Nazila
Akbarfahimi
نازیلا
اکبرفهیمی
fahimi1970@yahoo.com
1003194753284600124961
1003194753284600124961
Yes
Assistant Professor, Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران