Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1385
10
1
gregorian
2007
1
1
16
56
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد ارزشیابی استادان توسط دانشجویان، 1384
Viewpoints of the attendings and medical students about the Students' evaluation of the attendings, Mazandaran
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<div style="text-align: justify direction: rtl">
<span style="font-weight: bold">سابقه و هدف:</span> ارزشیابی از مهم ترین پایه های ارتقا کیفیت آموزش می باشد. ارزشیابی استادان به روش های گوناگون شامل ارزشیابی توسط دانشجویان، (معمول ترین روش)، همکاران و مدیران گروه ها، بررسی پرونده آموزش و … انجام می گردد. در این راستا شناخت دقیق دیدگاه استادان و دانشجویان به عنوان ارزشیابی شوندگان و ارزشیابی کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو در این مطالعه دیدگاه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد ارزشیابی توسط دانشجویان در سال 1384 مورد بررسی قرار گرفت.<br><span style="font-weight: bold">مواد و روش ها: </span>مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی بوده و جامعه مورد مطالعه استادان و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده اند و روش نمونه گیری به شیوه سرشماری بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر سوالاتی درمورد متغیرهای زمینه ای و آموزشی و دیدگاه استادان و دانشجویان در مورد نحوه انجام ارزشیابی (زمان، نحوه توزیع برگه ها، توضیحات کارشناسان) ویژگی های عملکردی دانشجویان در ارزشیابی (آگاهی، صداقت و اغراض شخصی) و ابزار ارزشیابی (پرسشنامه ها و رئوس) بود. روایی پرسشنامه با روش مشاوره با صاحبنـظران و پایایی با آزمون مجدد (r=0.85) تایید شد و پس از جمع آوری اطلاعات آنالیز در نرم افزار SPSS11 و به کمک آمار توصیفی، آزمون های t و مربع کای و همبستگی اسپیرمن انجام شد.<br><span style="font-weight: bold">یافته ها:</span> در مجموع 345 نفر (95 نفر استاد و 250 دانشجو) در مطالعه شرکت کردند. میانگین سن استادان : 42.77 ± 7.22 سال و دانشجویان 24.98 ± 2 سال بود. 82.1 درصد استادان و 39.3 دانشجویان مرد بودند. نحوه انجام ارزشیابی (زمان، نحوه توزیع برگه ها و توضیحات کارشناسان) از نظر اغلب استادان و دانشجویان مناسب بود. در مورد آگاهی وصداقت دانشجویان در تکمیل پرسشنامه، درصد قابل توجهی از استادان (40-20 درصد) نسبت به آن نگرش منفی داشتند و بیش از نیمی از استادان به کل فرایند ارزشیابی نگرش منفی داشتند. در مورد رئوس پرسشنامه های نظری، عملی و بالینی در حالی که دانشجویان بر جنبه های معلم بودن، ارتباط استاد با دانشجو و انتقال مفاهیم تاکید داشتند، این موارد از نظر استادان اهمیت کم تری داشت.<br><span style="font-weight: bold">استنتاج:</span> از نظر اغلب استادان و دانشجویان نحوه انجام ارزشیابی مناسب است، اما نگرش منفی قابل توجهی در استادان نسبت به آگاهی و صداقت دانشجویان در تکمیل پرسشنامه وجود دارد. الویت های ارزشیابی از نظرات استادان و دانشجویان متفاوت است. به نظر می رسد طراحی و انجام اقداماتی جهت بهبود نگرش استادان درمورد ارزشیابی آنان توسط دانشجویان و نزدیک تر نمودن دیدگاه های این دو گروه ضروری می باشد.
</div>
<span style="font-weight: bold">Background and purpose:</span> Evaluation is one of the most important bases of promoting the quality of education. It is very important to know the attendings’ and students’ viewpoints as evaluated and evaluator groups. So in this study the viewpoint of the attendings and students of School of Medicine of Mazandaran University of Medical Sciences (MUMS) about the students evaluation of the attendings, were studied.
<br><span style="font-weight: bold">Materials and Methods:</span> In this descriptive-cross sectional study, all faculty members (FM) and students of the school of Medicine were included in the study by census sampling.
Data collection was done using a questionnaire including demographic questions and educational variables, the FM and students viewpoint about manner of evaluation (time, the way of distributing the forms and the explanation), the student's features in evaluation (awareness, truthfulness and puposes) and the instrument of evaluation (questionnaires and items).
<br><span style="font-weight: bold">Results:</span> 345 individuals (95 FM and 250 students) took part in this study. The manner of evaluation (time, distribution and explanations) to most of FMs' and students’ opinion was appropriate. About student's awareness and truthfulness in filling in the questionnaires a considerable percentage of FMs (20-40%) had a negative opinion and over half of them had a negative attitude about the whole process of evaluation. About the items of theoretical, practical and clinical questionnaires, while the students laid stress on aspect such as: being a teacher and concepts transferring, on attendings opinion these aspects were less important.
<br><span style="font-weight: bold">Conclusion: </span>To most FMs and students opinion, the manner of evaluation is appropriate but a considerable negative attitude exists among attendings about students’ awareness and truthfulness in filling in the questionnaire. The priorities of evaluation are different in these two groups’ point if view.
ارزشیابی، استادان، دانشجویان
evaluation, attending, students
126
135
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-187&slc_lang=fa&sid=1
M
Ranjbar
منصور
رنجبر
man fm42 @ yahoo.com
10031947532846006121
10031947532846006121
Yes
K
Vahidshahi
کوروش
وحیدشاهی
10031947532846006122
10031947532846006122
No
M
Mahmoudi
میترا
محمودی
10031947532846006123
10031947532846006123
No