Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1390
11
1
gregorian
2012
2
1
21
1
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد جو آموزشی دانشکده داروسازی بر اساس مدل تغییر یافته DREEM
Study on attitude of pharmacy students about learning conditions in Mazandaran University of Medical Sciences
بهداشت محیط زیست
Environmental Health
پژوهشي-کامل
Research(Original)
سابقه و هدف: مؤسسات آموزشی برای ارزشیابی فعالیتهای خود از ابزارهای متفاوتی استفاده میکنند. عوامل زیادی در فرآیند آموزش نقش دارند که هر یک به تنهایی میتوانند بر یادگیری تأثیر قابل توجه داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی و تعیین وضعیت موجود در محیط های آموزشی و شرایط یاددهی و یادگیری دانشجویان داروسازی از دیدگاه آنان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و با استفاده از الگوی DREEM(DUNDEE READY EDUCATIONAL ENVIRONMENT MEASURE) انجام شد.
مواد و روشها:. این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در بین 88 نفر از دانشجویان دانشکده داروسازی در سال 1391 انجام شد.روش نمونه گیری به صورت تصادفی و با استفاده از جدول اعداد بود. ابزار مطالعه پرسشنامه DREEM(DUNDEE READY EDUCATIONAL ENVIRONMENT MEASURE مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و 50 سوال که درپنج حیطه محیط یادگیری، رضایت از اساتید، توانایی علمی دانشجویان، فضای آموزشی و روابط اجتماعی با فهرست درجه بندی شده از امتیاز یک تا پنج به ترتیب افزایش مطلوبیت می باشد. داده ها با نرم افزار SPSS V18 مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: از میان دانشجویان 7/97 درصد به صورت کامل پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. 6/63 درصد زن و 4/36 درصد 4/6 درصد مرد بودند. از این میان 9/73 درصد ساکن خوابگاه و 1/26 درصد غیر خوابگاهی بودند. از طرفی 6/63 درصد افراد ورودی 1387 یا پایین تر و 4/36 درصد بالاتر از ورودی 1387 بودند. از حداکثر امتیاز 250 ، مجموع امتیازات برای مردان 62/29 ± 97/150 و برای زنان 53/15± 29/153 به دست آمد که با استفاده از آزمون T تفاوت معنی داری نشان نداد. 11/1 درصد دانشجویان بسیار نامطلوب دانسته اند.
استنتاج: استفاده از ابزارهایی مانند DREEM میتواند در فرآیند و استراتژی تغییر در آموزش، کمک های ارزنده ای کند. برگزاری کارگاهها و نشستهای آموزشی جهت مهارتهای یاددهی و یادگیری و بکارگیری صحیح اصول طراحی آموزشی، نشستهای دوستانه و صمیمی میان اساتید و دانشجویان و توجه به فعالیتهای فوق برنامه که باعث افزایش انگیزه دانشجویان می شود می تواند کمک کننده باشد.کارگاههای توجیهی برای اساتید به منظور شناسایی نقاط ضعف در تدریس و استفاده از نظرات فراگیران توصیه میشود.
Background and purpose: Educational institutes use different devices to evaluate their activities. Many factors have role in learning process that every thing itself can affect learning. this study was applied among pharmacy students of mazandaran university of medical sciences in 2012 to assess current learning condition and atmosphere of learning by DREEM (Dundee ready educational environment measure) questionnaire.
Materials and methods: This descriptive cross-sectional study was performed by participation of 88 students in 2012. Sampling method was accidental and according to table of random numbers. study device was DREEM questionnaire include demographic information and 50 questions in 5 items (students’ perceptions of learning, Students' perceptions of teachers, Students' academic self-perceptions, Students' perceptions of atmosphere and Students' social self-perceptions) with score 1-5 in order of desirability. Data was analyzed by SPSS 18 software.
Results: 97.7% of students filled questionnaires compeletely. 36.4% of students were male and 63.6% were female. 73.9% were inhabiting in dormitories and 26.1% with their families. 63.6% of students were 3 year- student or lower and 36.4% were higher. The mean of the achieved scores in 5 items was 150.97±29.63 out of 250 which was considered as positive for men and 153.29±15.53 for women. Comparing the scores showed no significant difference with T test. 1.1% of students said learning conditions are highly desirable. 51.1% said desirable. 46.6% mentioned undesirable and 1.1% said highly undesirable.
Conclusion: Using devises such as DREEM can help to promotion of learning process and change strategies. Holding workshops and educational meetings, intimate meetings of instructors and students, noticing to extracurricular programs like sports and entertainments lead to increase incentives. Instructors also need justification workshops to identify the learning problems and teaching
داروسازی، محیط های آموزشی، یاددهی، یادگیری
Pharmacy, Atmosphere, Teaching, Learning
249
252
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-91&slc_lang=fa&sid=1
Fariborz
Azizi
فریبرز
عزیزی
100319475328460017180
100319475328460017180
Yes
Samira
Fazel Moghaddam
سمیرا
فاضل مقدم
100319475328460017181
100319475328460017181
No
Mohammad
Khademloo
محمد
خادملو
100319475328460017182
100319475328460017182
No
Somayyeh
Ghorbani Gho abadli
سمیه
قربانی قلی آباد
100319475328460017183
100319475328460017183
No
Bijan
Azizi
بیژن
عزیزی
100319475328460017184
100319475328460017184
No