Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
24
118
online
1
fulltext
fa
تعیین روایی و پایایی ابزار ارزیابی توانایی های دهانی- صورتی در کودکان دارای لکنت و بدون لکنت
Determining the Validity and Reliability of Orofacial Assessment Procedure in Stuttering and Non-stuttering Children
روانشناسی
psychology
پژوهشي-کامل
Research(Original)
سابقه و هدف: تحقیقات در زمینه لکنت حاکی از وجود تفاوت های حسی و حرکتی بین افراد دارای لکنت و افراد طبیعی است. از جمله آن ها می توان به تفاوت در تواناییهای حسی- حرکتی در ناحیه دهان و صورت اشاره نمود. ارزیابی و درمان ناتوانی های حسی حرکتی نقش مهمی در درمان کودکان دارای لکنت ایفا کند. به این منظور وجود ابزار استاندارد شده ضروری است . مطالعه حاضر با هدف تهیه نسخه فارسی و بررسی روایی و پایایی ابزار ارزیابی توانایی های دهانی- صورتی (The Movement, Articulation, Mandibular and Sensory awareness (MAMS)) در کودکان دارای لکنت و بدون لکنت صورت گرفت.
مواد و روشها: در اولین مرحله پژوهش ترجمه و معادل سازی ابزار ارزیابی دهانی صورتی MAMS به زبان فارسی صورت گرفت. سپس روایی محتوایی و صوری این ابزار بر اساس نظر صاحب نظران تعیین شد. در مرحله بعد 20 کودک (10 کودک دارای لکنت و 10 کودک بدون لکنت) مورد مطالعه قرار گرفتند و به منظور بررسی پایایی، از شیوههای باز آزمون و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: تمامی سوالات موجود در ابزار دارای ترجمه آسان و 93 درصد ان ها دارای کیفیت مطلوب ترجمه بودند. کیفیت مطلوب و روایی محتوایی و صوری با اعمال تغییرات اندکی به طور کامل حاصل شد. همبستگی درونی کل ابزار برای همه کودکان 95/0 وگروه دارای لکنت و بدون لکنت به ترتیب 89/0 و 97/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 4/71 به دست آمد.
استنتاج: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که نسخه فارسی و معادل سازی شده ابزار ارزیابی توانایی های دهانی صورتی از روایی و پایایی قابل قبولی برای کودکان فارسی زبان برخوردار است.
Background and purpose: Some studies suggest motor and sensory differences between stuttering and normal subjects. One of these differences could be the difference in oral and facial sensory-motor abilities. Researches have shown that the assessment and treatment of motor and sensory disabilities can play a major role in helping stuttering children. This study aimed to investigate the validity and reliability of the Persian version of Orofacial Abilities Assessment procedure (MAMS) in children who stutter and non-stuttering children.
Materials and methods: At first, the Orofacial Assessment Procedure (The Movement, Articulation, Mandibular and Sensory awareness (MAMS)) was translated into Persian and the content and face validity of MAMS was determined. Then 20 children (10 stuttering and 10 non-stuttering) were included in the study. To evaluate the reliability, the test-retest and Cronbach's alpha coefficient methods was used
Results: All questions in MAMS had easy translation, and 93% were in ideal level. The ideal quality and content and face validity was achieved thoroughly by making slight changes. Significant correlation was seen in ICC for total score (P<0.002) and in test-retest scores for each parts (P<0.02). In addition, Cronbach's alpha coefficients were calculated for each section and showed the internal reliability was 71.7 to 1. Cronbach's alpha coefficient of 71.4 for the total parts was achieved.
Conclusion: The results of this study showed that the Persian version of MAMS has an acceptable level of reliability and validity in assessing Children speaking in Persian language.
لکنت, روایی, پایایی, ابزار ارزیابی توانایی های دهانی- صورتی
Stuttering, validity, reliability, Orofacial Abilities Assessment Procedure
170
179
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-241&slc_lang=fa&sid=1
Masoumeh
Montazeri
معصومه
منتظری
100319475328460043146
100319475328460043146
No
MSc Student in Speech Therapy, Faculty of Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علوم پزشکی مازندران
Mohammad Rahim
Shahbodaghi
محمد رحیم
شاهبداغی
shahbodaghi@sina.tums.ac.ir
100319475328460043147
100319475328460043147
Yes
Lecturer, Department of Speech Therapy, Faculty of Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علوم پزشکی مازندران
Mohamm
Kamali
محمد
کمالی
100319475328460043148
100319475328460043148
No
Associate Professor, Department of Rehabilitation Management, Faculty of Welfare and Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علوم پزشکی مازندران