Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
24
121
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر آموزش در ابتدای دوران والدی بر نگرانی زنان نخست زا در ایفای نقش مادری
The Effect of Early Parenthood Education on Concerns of Primiparous Women in Performing Maternal Roles
مامائی
Midwifery
پژوهشي-کامل
Research(Original)
چکیده
سابقه و هدف: نگرانی در ایفای نقش مادری بر تعاملات مادری- فرزندی و درک مادر از سرشت شیرخوار اثرات منفی گذاشته و منجر به پیامدهای مادری فرزندی نامطلوب میشود. این موضوع اهمیت شناسایی افراد در معرض خطر، توجه به منابع ایجادکننده نگرانی و طراحی مداخلات مطلوب را نشان میدهد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش در ابتدای دوران والدی بر نگرانی زنان نخست زا در ایفای نقش مادری انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. واحدهای پژوهش 55 نفر از زنان نخستزای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد بودند که بهطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله شامل یک جلسه آموزش چهره به چهره، کتابچه و فیلم آموزشی و مشاوره تلفنی بر اساس اصول خودکارآمدی بندورا بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه نگرانی کمبریج بود که قبل از مداخله و شصت روز بعد از زایمان تکمیل گردید.
یافتهها: مهمترین منابع نگرانی، نگرانی در مورد سلامت آتی (02/1±01/4) و سلامت کنونی شیرخوار (19/1±81/3) بود. بر اساس نتایج حاصل از آزمون تی مستقل، میانگین نمره نگرانی قبل از مطالعه در گروه مداخله (8/1±0/28) و کنترل (3/8±5/33) تفاوت معناداری داشت (017/0=p). بعد از مداخله نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد،
میانگین نمره نگرانی بعد از مداخله با حذف اثر نمره نگرانی قبل از مداخله در گروه مداخله به طور معناداری کم تر از کنترل می باشد (008/0=p).
استنتاج: شناسایی عوامل ایجادکننده نگرانی و طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی در راستای اثرگذاری بر این عوامل منجر به کاهش نگرانی مادری می شود. بنابراین توصیه میشود این رویکرد به عنوان یک مداخله آموزشی اثر بخش،کم هزینه و غیرتهاجمی در کاهش مشکلات روانشناختی مادران نخست زا به کارگرفته شود.
Abstract
Background and purpose: Different concerns in attaining maternal role have negative effects on mother-infant interaction and maternal perception of infant temperament. It also leads to adverse maternal and child outcomes. Therefore, it is important to identify women at-risk, their sources of concern and designing appropriate interventions. This study was conducted to determine the effect of early parental-educational intervention on concerns of primiparous women in performing maternal role.
Materials and methods: A pretest/posttest experimental design was applied including a control group. The participants were 55 primiparous women attending Mashhad health centers that were randomly allocated to intervention and control groups. The intervention consisted of face to face training sessions, informative booklet and video and two sessions of telephone counseling, that was based on principles of Bandura's self-efficacy. Cambridge Worry Scale was also completed before and 60 days after child birth.
Results: The main concerns were the child's future health (4.01±1.01) and current health (3.81±1.19). There was a significant difference between the intervention (28.0±1.8) and control group (33.5±8.3) in the mean score for maternal worry before the intervention (P=0.017). Analysis of covariance showed that the mean score of worry was significantly lower in the intervention group when the effect of pre-intervention worry score was eliminated (P=0.008).
Conclusion: Identifying the sources of concern and designing educational interventions based on self-efficacy would positively influence these factors and reduce maternal worry. Therefore, this approach is recommended as an effective, low cost and non-invasive intervention to reduce psychological problems in primiparous women.
نگرانی, خودکارآمدی, ایفای نقش مادری
Concern, self-efficacy, maternal role
288
299
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4333-52&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Azmoudeh
الهام
آزموده
100319475328460052473
100319475328460052473
No
Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Torbat Heidariye University of Medical Sciences, Torbat Heidariye, Iran
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
Farzaneh
Jafarnejad
فرزانه
جعفرنزاد
jaafarnejadf@mums.ac.ir
100319475328460052474
100319475328460052474
Yes
Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Seyed Reza
Mazlom
سیدرضا
مظلوم
100319475328460052475
100319475328460052475
No
Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران