Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
25
123
online
1
fulltext
fa
نگرانی از اداره بخش یا حفاظت از خود: پارادوکس مدیریت بخش توسط سرپرستاران
Concerns about Ward Management or Self-protection: The Paradox of Ward Management by Head Nurses
آموزش پرستاری
Nursing Education
پژوهشي-کامل
Research(Original)
سابقه و هدف: مدیران پرستاری مسئولیت ایجاد و حفظ یک محیط کاری حرفهای را بر عهده دارند زیرا نحوه مدیریت آنان در تقویت محیطی اثر بخش برای ارتقا صلاحیت بالینی دارای اهمیت بهسزایی است. این مطالعه با هدف تبیین نگرانی از اداره بخش یا حفاظت از خود به عنوان پارادوکس مدیریت بخش توسط سرپرستاران انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه با رویکرد تحقیق کیفی و با روش تحلیل محتوی قراردادی انجام شد و مشارکتکنندگان شامل 22 سرپرستار بودند. دادهها از طریق مصاحبههای بدون ساختار و با نمونهگیری هدفمند جمعآوری و تا اشباع دادهها ادامه یافت و در نهایت برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد.
یافتهها: در طی تحلیل داده ها سه درون مایه اصلی شامل درون مایه "تساهل و تسامح" با زیر گروههای خود حفاظتی و بیمار حفاظتی، درون مایه "توانمندی ارتباطی" با زیر گروههای ارتباط بین فردی و ارتباط بین حرفهای و درون مایه "صلاحیت های های مدیریتی" با زیر گروههای آمادگی و مهیا سازی امور بخش و اعتماد سازی سرپرستاران به دست آمد که حاصل تجربه و ابعاد عملکرد سرپرستاران به صورت نگرانی از اداره بخش یا حفاظت از خود در مدیریت بخش های بالینی نمود یافت.
استنتاج: تحلیل نتایج این مطالعه نشان داد که توانمندیهای ارتباطی و مدیریتی در عمل اثر بخش نبوده و به نظر میرسد که فقدان دانش کاربردی مدیریتی و همچنین نا مناسب بودن ساختار و عملکرد سازمانی منجر به رفتارهای مدیریتی نا مطلوب و در نتیجه تساهل و تسامح گردیده باشد. لذا ارتقا توانمندیهای ارتباطی و مدیریت حرفهای در عمل توسط سرپرستاران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
Background and purpose: Nurse managers are responsible for creating and maintaining a professional work environment and their leadership styles are of great importance in reinforcing effective environment for promoting clinical competence. The purpose of this study was to explain the ward management concerns or self-protection as a paradox of ward management by head nurses.
Materials and methods: In a qualitative research, 22 head nurses participated. Data was collected through unstructured interviews and purposive sampling which continued until data saturation. Conventional content analysis was applied to analyze the data.
Results: During data analysis, three main themes resulted including "negligence and indulgence" with self-protection and patient protection as the subcategories, "communicative capability" with interpersonal relationship and relationship between occupational groups as the subcategories, and "management competencies" with providing the ward necessities and creating confidence in nurses as the subcategories. The experiences and functioning dimensions of head nurses were found as the concerns in managing the ward or self-protection in the clinical management.
Conclusion: This study indicated that the communication and management abilities were not practically effective, probably due to lack of applied management knowledge and also inappropriate structure and performance of the organization which causes unsatisfactory managerial behaviors and negligence and indulgence. Therefore, promoting communicative abilities and professional management in practice are inevitably necessary by head nurses.
سرپرستار, خود حفاظتی, بیمار حفاظتی, صلاحیت مدیریتی, توانمندی ارتباطی, تساهل و تسامح
Head nurses, self-protection, patient protection, management competence, communicative capability, negligence and indulgence
54
64
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-39&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Salar
علیرضا
سالار
100319475328460049318
100319475328460049318
No
PhD Student in Nursing, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
. دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Fazlollah
Ahmadi
فضل اله
احمدی
ahmadif@modares.ac.ir
100319475328460049319
100319475328460049319
Yes
Professor, Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
استاد، گروه آموزش پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Hassan
Navipour
حسن
ناوی پور
100319475328460049320
100319475328460049320
No
Assistant Professor, Department of Nursing, Faculty of Medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
. استادیار، گروه آموزش پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران