Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
20
78
online
1
fulltext
fa
کرامت انسانی و اتانازی از منظر اخلاق اسلامی
Human Dignity and Euthanasia in Islamic Ethics
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<div style="text-align: justify direction: rtl">
کرامت یکی از مباحث اساسی و بسیار مهم در فلسفه اخلاق بوده است و همواره دانشمندان الهی و طبیعی در اهمیت آن بحث کرده اند. در اسلام نیز کرامت از اهمیت ویژه برخوردار است. کرامت در انسان یک نوع کمال نفسانی است یعنی دراصل، متعلق به روح است. اما جسم نیز به عنوان ابزار و خدمتگزار روح از این کرامت بهره مند است. انسان از دیدگاه قرآن از دو نوع کرامت ذاتی و اکتسابی برخوردار است.کرامت ذاتی انسان همان برتری او نسبت به سایر مخلوقات است و کرامت اکتسابی به معنی پیراستن از پستی ها وآراستن به خوبی ها است. بنابراین جسم و روح انسان محترم است و نباید آن را آلوده یا نابود کرد. از طرف دیگر امروزه مبحث «اتانازی، Euthanasia» نیز یکی از مباحث مهم در حوزه اخلاق است که به همراه خود سوالهای زیادی را در حوزه دین و به ویژه در حقوق و اخلاق پزشکی مطرح کرده است. با توجه به اینکه کرامت و اتانازی هر دو در اخلاق مورد بحث قرار می گیرند، هدف ما در این مقاله پاسخ به این سوال است که، رابطه اتانازی با شان و کرامت انسانی از منظر اخلاق اسلامی چگونه است؟ در این مقاله که یک مطالعه مروری است با مراجعه به منابع مختلف قدیم و جدید منتشر شده و جستجو از طریقGoogle ،Yahoo و پایگاه های مختلف علمی، متغیرهای اصلی این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجه گیری شد که اتانازی، در واقع نوعی قتل نفس است و قتل نفس اگرچه با انگیزه ترحم و دلسوزی باشد، از لحاظ اخلاق قبیح ورذیلت است و با اصل مهم اخلاقی "کرامت انسانی"، مورد تاکید در اخلاق اسلامی، سازگاری ندارد. انگیزه دلسوزی (حسن فاعلی)، مستلزم نیک شدن فعل (حسن فعلی) نیست. خروج از این اصل - قبح قتل نفس - دلیل قاطع و حجت شرعی می طلبد.
</div>
Dignity is a very important issue of Ëthics and most of theologian and materialist-scholars have talked about its importance in human life. Ït also has a fundamental role in Ïslamic ethics and law. The general concept of dignity, in the Ïslamic sources, is a special type of Being, that has proven the most complete evidence for God who has the highest degree, but the pure, Being. Then in the next rank has proven for Beings (creatures). Human dignity is a kind of spiritual perfection that originally related to the soul, and indicates the value of human existence. But the body as an instrument of the soul can get any dignity. Man, in the Quran, has the two types of dignity, inherent and acquired.
The inherent dignity is due to his superiority over other creatures that God has bestowed upon him. Âcquired dignity is staying away-by voluntary efforts-from evil and to gain virtue.
Ôn the other hand, nowadays, “Ëuthanasia” is also one of the most important issues in medical ethics that has raised with itself many questions, especially in the field of religion and law.
The word, Ëuthanasia, means “an easy and-painless death” but in medical knowledge, it means “Âct or method of causing death painlessly, so as to end suffering: advocated by some as a way to deal with persons dying of incurable, painful diseases. Ôur goal in this paper, considering that both euthanasia and human dignity are discussed in ethics, is to answer this question:, What is the relationship between dignity and” Ëuthanasia from the perspective of Ïslamic ethicsω Âre they compatible, or notω
“Ëuthanasia” actually, is a kind of killing (homicide), and sympathetically is not compatible with "human dignity” which emphasized in Ïslamic morality. Because, bad act with good intention, will not become good as good intentions need to have good acts. Therefore, based on the initial rules and regulations of the Ïslamic ethics, it is not permissible and there is no adequate reason to leave this sentence.
کرامت انسانی، اتانازی، ژنوم انسانی، اخلاق اسلامی
Human dignity, euthanasia, human genome, Ïslamic ethics
83
95
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-629&slc_lang=fa&sid=1
M.A
Âfzali
محمدعلی
افضلی
afzali2006@yahoo.com
10031947532846004783
10031947532846004783
No