Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
25
132
online
1
fulltext
fa
ارتباط خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری
Relationship between Self-efficacy, Achievement Motivation and Academic Achievement in Students with Learning Disabilities
کاردرمانی
Occupational therapy
گزارش کوتاه
Brief Report
<p dir="RTL">سابقه و هدف: خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از مهمترین عوامل پیشبینیکننده پیشرفت تحصیلی است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد.</p>
<p dir="RTL">مواد و روشها: 32 دانشآموز با ناتوانی یادگیری به پرسشنامههای خودکارآمدی <span dir="LTR">Sherer</span> و انگیزه پیشرفت <span dir="LTR">Hermans</span> پاسخ دادند. نمره توصیفی ترم اول دانشآموزان به عنوان مقیاس پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL">یافتهها: 4/79 درصد از آزمودنیها پسر بودند. دانشآموزان در پایه تحصیلی دوم تا پنجم ابتدایی بودهاند و میانگین سنی دانشآموزان 889/ ±9 سال بود. خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت ارتباط معنیداری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشت (001/0<span dir="LTR"><</span> <span dir="LTR">p</span>، 05/0<span dir="LTR"><</span> <span dir="LTR">p</span>). انگیزه پیشرفت موثرین مولفه در پیشرفت تحصیلی آنان بود (001/0<span dir="LTR"><</span> <span dir="LTR">p</span>).</p>
<p dir="RTL">استنتاج: براساس یافتهها خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری میباشد.</p>
<p><strong>Background and purpose:</strong> Self-efficacy and achievement motivation are amongst the most important predictors of academic achievement. The aim of this study was to investigate the relationship between self-efficacy and achievement motivation and academic achievement in students with learning disabilities.</p>
<p><strong>Materials and methods:</strong> The research population included 32 students with learning disabilities and the Self-efficacy Scale (Sherer et al) and Herman’s Questionnaire Measure of Achievement Motivation were completed by the participants. The descriptive results of the first semester were considered as a criterion for academic achievement. Data was analyzed using correlation and regression analysis.</p>
<p><strong>Results:</strong> The participants were 79.4% male and the mean age of students was 9 <u>+</u> 0.899. Most of them were grade two to five. Self-efficacy and achievement motivation were significantly correlated with academic achievement (P<0.05 and P<0.001, respectively). Achievement motivation was the most effective component in academic achievement (P<0.001)</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> According to these results, self-efficacy and achievement motivation were the main factors affecting the academic achievement of students with learning disabilities.</p>
ناتوانی یادگیری, خودکارآمدی, انگیزه پیشرفت, پیشرفت تحصیلی
learning disability, self-efficacy, achievement motivation, academic achievement
329
333
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-371&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Motaharinezhad
فاطمه
مطهری نژاد
100319475328460086026
100319475328460086026
No
MSc in Occupational Therapy, Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کارشناس ارشد کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
Sepideh
Seyed
سپیده
سید
seyed sepideh@yahoo.com
100319475328460086027
100319475328460086027
Yes
MSc in Psychology, Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
Alimohammad
Rezaye
علی محمد
رضایی
100319475328460086028
100319475328460086028
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
. استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
Seyedeh Marzieh
Heidarieh
سیده مرضیه
حیدریه
100319475328460086029
100319475328460086029
No
MSc in Psychology, Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
Reyhaneh
Noruzi
ریحانه
نوروزی
100319475328460086030
100319475328460086030
No
MSc in Speech Therapy, Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران