Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1395
2
1
gregorian
2016
5
1
26
136
online
1
fulltext
fa
تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل: یک مطالعه کیفی
Explaining the Performance of Operating Room Technicians: A Qualitative Study
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<p dir="RTL">سابقه و هدف: کارشناسی اتاق عمل شاخهای از علوم پزشکی است که طی آن دانشجویان با اتاق عمل و تکنولوژیهای نوین جراحی در جراحیهای تخصصی و فوق تخصصی آشنا میشوند و مراقبت و کمک به اداره بیماران را قبل، حین و بعد از عمل میآموزند. این پژوهش کیفی با هدف تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل بر اساس برنامه آموزش دانشگاهی آنان انجام شده است.</p>
<p dir="RTL">مواد و روشها: این تحقیق مطالعهای کیفی با رویکرد تحلیل محتوی است. فرایند جمعآوری دادهها مشتمل بر ده مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با کارشناسان ناپیوسته اتاق عمل بود. نمونهها به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبهها به مدت 6 ماه تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل دادههای بهدست آمده به روش آنالیز محتوی کیفی و با رویکرد قراردادی صورت گرفت.</p>
<p dir="RTL">یافتهها: تحلیل کیفی محتوای دادههای مصاحبه منجر به استخراج شش درون مایه اصلی گردید که بیانگر تبیین تحلیل عملکرد کارشناسان اتاق عمل براساس برنامه آموزش دانشگاهی آنان بود. درون مایههای حاصله شامل: ناکارآمدی تدریس"، "مدرکگرایی"، "عملکرد تجربه مدارانه"، "بحران نادیده گرفتن شأن پرسنل"، "انگیزه یادگیری" و "دغدغه بیتوجهی به دروس تخصصی " است.</p>
<p dir="RTL">استنتاج: از دغدغه<span dir="LTR"></span>های اصلی مشارکت<span dir="LTR"></span>کنندگان این تحقیق ناکارآمدی تدریس در برنامه<span dir="LTR"></span>های آموزشی دوران کارشناسی بود که یکی از دلایل آن کاربردی نبودن دروس این دوره است، زیرا برنامه<span dir="LTR"></span>های آموزشی رایج فرصت کافی برای ارتقا و بهبود آگاهی و بعضی مهارت<span dir="LTR"></span>های آنها را در سطح ایده<span dir="LTR"></span>آل فراهم نمی<span dir="LTR"></span>سازد، بنابراین برای رفع آن نیاز به برنامه<span dir="LTR"></span>ریزی صحیح آموزشی احساس می<span dir="LTR"></span>شود.</p>
<p><strong>Background and purpose:</strong> During trainings for operating room technician a student is familiarized with innovative technologies in different surgical procedures and would learn how to care and manage patients before, during and after a surgery. This study aimed at analyzing the performance of operating room technicians (who earned a bachelor degree) according to their college curriculum.</p>
<p><strong>Materials and methods:</strong> This qualitative study used a content analysis approach in which semi-structured interviews were conducted among operating room technicians. Participants were purposefully selected and interviews lasted for 6 months until data saturation. Data (from 10 interviews) was analyzed using conventional qualitative content analysis.</p>
<p><strong>Results:</strong> Qualitative content analysis of data resulted in six themes reflecting the analysis of operating room technicians’ about their performance based on their college curriculum. The themes included ineffective teaching, credentialism, performance-based experience, the crisis of ignoring the staff dignity, learning motivation, and concerns over ignoring main modules.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The main concern of the participants was inefficiency of teaching in undergraduate educational programs since the courses in this period are not practical. Also, common training programs in this field do not increase the students’ knowledge and skills to ideal level. Therefore, appropriate planning is recommended to provide more practical trainings.</p>
تجربه, کارشناس اتاق عمل, برنامه آموزشی, مطالعه کیفی
operating room technicians, curriculum, qualitative study
121
134
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-258&slc_lang=fa&sid=1
Hamideh
Yazdimoghaddam
حمیده
یزدی مقدم
100319475328460086238
100319475328460086238
No
PhD Candidate in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Mohammad reza
Ahanchian
محمدرضا
آهنچیان
Ahanchi8@um.ac.ir
100319475328460086239
100319475328460086239
Yes
Associate Professor, Department of Education, School of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران