Ranjbar M, Khaef Elahi A, Danaee Fard H, Fani A. Measurig Competency Model for Managers in the Health Sector (Structural Equation Modeling Approach). J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 23 (109) :104-113
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3272-fa.html
رنجبر منصور، خائف الهی احمد، دانایی فرد حسن، فانی علی اصغر. ارزیابی الگوی شایستگی های مدیران بخش سلامت: رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1392; 23 (109) :104-113
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3272-fa.html
چکیده: (10134 مشاهده)
سابقه و هدف: نقش مدیران نظام سلامت در اداره هر چه بهتر سیستم ارائه خدمات بهداشتی درمانی همواره مورد تأکید بوده و انتخاب بهترین افراد برای این امر مورد توجه قرار دارد. هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی الگوی شایستگی مدیران بخش سلامت و ارزیابی آن از نگاه مدیران میانی نظام سلامت است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر، توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی بوده که در آن جامعه آماری کلیه مدیران در بخش سلامت کشور بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که بین 385 نفر توزیع شد و برای ارزیابی مدل پیشنهادی که با استفاده از مطالعات کتابخانهای و میدانی (مصاحبه با 30 نفر از مدیران نظام سلامت کشور) ساخته شده بود مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه دارای 8 طبقه اصلی در معیارهای شایستگی مدیران و حاوی 63 سؤال بود. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی سازه و برای اطمینان از پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد (بالاتر از 79/0 برای هر یک از طبقات). برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از آمار استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری با تعیین شاخص T-Value) و نرم افزار LISREL استفاده شده است.
یافتهها: پرسشنامه کامل شده تعداد 280 نفر (1/75 درصد) از شرکتکنندگان در این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج بهدست آمده مقادیر T-Value برای طبقات دانش و معلومات حرفهای، مهارتهای رفتاری و فکری، نگرش و بینش، اعتبار، ویژگیهای شخصیتی، خدمتگزاری، مسؤلیتپذیری و توجه به ارزشهای اعتقادی و اخلاقی به ترتیب 17/2 ،43/3 ،55/6 ،39/8 ،31/9 ،68/10 ،06/11، 90/11 بهدست آمد.
استنتاج: توجه و به کارگیری ملاکهای ارائه شده در مدل پیشنهادی الگوی شایستگی مدیران نظام سلامت که توسط مدیران سطح میانی نیز رتبه بندی شده است، میتواند یکی از راه های بهبود کیفی مدیریت در نظام سلامت کشور باشد.