دوره 30، شماره 184 - ( اردیبهشت 1399 )                   جلد 30 شماره 184 صفحات 141-136 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2102 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال وسواس جبری تاثیرات منفی بر بیماران و خانوادههای آنان دارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی خانواده- بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: دراین پژوهش نیمهتجربی که از اردیبهشت تا مهرماه 1397 در مرکز تخصصی باغبان شهر ساری انجام شد، 50 بیمار به همراه مراقب اصلی خود در مطالعه شرکت کردند.گروه مداخله در 8 جلسه آموزشی شرکت کردند و گروه کنترل تنها درمان روتین را دریافت کردند. دادهها توسط پرسشنامههای وسواس- اجبار مادزلی و سلامت عمومی گلدبرگ جمعآوری شدند و با نرمافزار 21 SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره علائم وسواسی بیماران در گروه آزمون قبل از شروع مداخله، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب 74/3 ±52/17، 50/3 ±16/17 و 17/4 ±28/13 بود. میانگین نمره علائم وسواسی بیماران در گروه کنترل نیز در سه مرحله ذکر شده به ترتیب 99/1 ±08/15، 79/2 ±42/13 و 59/2 ±84/12 بود. بررسی هر گروه به تفکیک و در طول زمان نشان داد که میانگین نمرات علائم وسواسی بیماران در طول زمان کاهش معناداری در هر دو گروه داشت (001/0>P). کاهش نمرات علائم وسواسی قبل و یک ماه پس از مداخله در گروه مداخله و گروه کنترل حاکی از تفاوت معنیداری بین این دو گروه بود (025/0= P).
استنتاج: تغییرات میانگین نمرات علائم وسواسی بیماران در طول زمان در هر دو گروه کاهش معناداری داشت. شاید بتوان کاهش علائم وسواسی بیماران در گروه آزمون را به دریافت آموزش در کنار درمان روتین آنان نسبت داد.
متن کامل [PDF 171 kb]   (993 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: روان پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.