دوره 30، شماره 183 - ( فروردین 1399 )                   جلد 30 شماره 183 صفحات 31-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2055 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تحصیلات خانواده در شکلگیری وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده و تکامل رفتاری نوجوانان، این مطالعه به بررسی ارتباط بین میزان تحصیلات والدین با اقدام به اعمال خشونتآمیز در دانشآموزان نوجوان استان اصفهان پرداخت.
مواد و روشها: این مطالعه‌ی مقطعی بر روی 2800 دانشآموز دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان استان اصفهان با نمونهگیری خوشه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته شامل پرسش‌هایی پیرامون اطلاعات دموگرافیک، میزان تحصیلات پدر و مادر و رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان در حیطه‌های خشونت کلامی، فیزیکی و روانی (با گزینه‌های بلی/خیر) جمعآوری و سپس با نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 و انجام آزمونهای مجذورکای و رگرسیون لوجیستیک تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پس از تعدیل متغیرها در مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که توزیع فراوانی رفتارهای خشونتآمیز
با میزان تحصیلات والدین ارتباط معنی
داری نداشته (05/0<P) و توزیع فراوانی این رفتارها در پسرها 4/1 برابر دخترها
بود (001/0
>P).
استنتاج: بر اساس این پژوهش، تحصیلات والدین و فراوانی اعمال خشونت‌آمیز در فرزندان دانش‌آموزشان ارتباط معنی‌داری با هم ندارند.
 
واژه‌های کلیدی: خشونت، تحصیلات، والدین، دانش‌آموز
متن کامل [PDF 492 kb]   (917 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پزشکي اجتماعي

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.