دوره 19، شماره 71 - ( مرداد و شهریور 1388 )                   جلد 19 شماره 71 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (11575 مشاهده)
سابقه و هدف: در این پژوهش اثرL-NAME (مهارکننده نیتریک اکساید سنتاز) به عنوان آنتاگونیست نیتریک اکساید، بر یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با WIN55, 212-2 در موش های کوچک آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها: به دنبال بیهوشی موش ها از طریق تزریق درون صفاقی کتامین و زایلزین، حیوان ها توسط دستگاه استریوتاکسی جراحی شدند و ناحیهCA1 کانول گذاری شد. روش اجتنابی مهاری (غیرفعال) با مدل Step-down برای بررسی حافظه در موش های کوچک آزمایشگاهی بکار گرفته شد و حافظه حیوان 24 ساعت بعد از آموزش مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: تزریق درون مغزی WIN55,212-2 (1µ/mouse، 0.5) در روز آموزش به تخریب حافظه حیوانات منجر شد. حافظه تخریب شده با تزریق WIN55,212-2 (1µg/mouse) در روز آموزش با بکار بردن همان مقدار از WIN55, 212-2 (1 µg/mouse) در روز آزمون به حالت عادی برگشت. تزریق قبل از آزمون، L-NAME (3µg/mouse، 1، 0.3) به تنهایی و همچنین در حیواناتی که حافظه آنها با تزریق WIN55,212-2 (1µg/mouse) در روز آموزش تخریب شده بود، تاثیری روی حافظه اجتنابی مهاری ندارد. بعلاوه در حیواناتی که WIN55,212-2 (1µg/mouse) را هم بعد از آموزش و هم قبل از آزمون دریافت کرده بودند، تزریق L-NAME (3µg/mouse) دو دقیقه قبل از WIN55,212-2 در روز آزمون، حافظه اجتنابی مهاری را تخریب می نماید.
استنتاج: نتایج این پژوهش نشان می دهد که WIN55,212-2 قادر به ایجاد یادگیری وابسته به وضعیت می باشد و تزریق قبل از آزمون L-NAME می تواند یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با WIN55, 212-2 را مهار نماید.
متن کامل [PDF 324 kb]   (2554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.