Baluchi R, Babakhani F, Sheikhhoseini R, Panahi Yeng Abad M, Shirzad E. Effect of 8-Week Pilates Exercises on Kinematic Parameters of Balance and Gait in Deaf High School Students
. J Mazandaran Univ Med Sci 2018; 27 (156) :194-198 URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8555-fa.html
بلوچی رامین، باباخانی فریده، شیخ حسینی رحمان، پناهی ینگ آباد محسن، شیرزاد الهام. تأثیر هشت هفته تمرینات پیلاتس بر تعادل و پارامترهای کینماتیکی راه رفتن دانش آموزان ناشنوای مقطع متوسطه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1396; 27 (156) :194-198
سابقه و هدف: ناشنوایان به علت نقص در سیستم دهلیزی، که خود این سیستم یکی از اصلیترین بخشهای کنترل تعادل در انسان میباشد، تعادل ضعیفتری نسبت به سایر افراد سالم دارند. مواد و روشها:این تحقیق از نوع نیمهتجربی بهصورت پیشآزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. 32 نفر دانشآموز ناشنوا انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شد. گروه تجربی تمرینات را به مدت 8 هفته و هر هفته سه جلسه انجام دادند. قبل از شروع دوره و نیز بعد از پایان دوره از هر دو گروه، تستهای تعادلی بس ( BESS)1 و تست تعادلی زماندار برخاستن و رفتن ( TUG)2، تست 10 متر راه رفتن و طول گام مورد بررسی قرار گرفت و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS، آزمون تی وابسته و تحلیل کوواریانس، تحلیل شد (P<0/05). یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس، اختلاف معناداری را در پس آزمون تستهای TUG ، BESS، سرعت راهرفتن و طول گام در هر دو گروه مداخله و کنترل نشان داد. استنتاج:تمرینات پیلاتس میزان تعادل ایستا و پویا، سرعت راهرفتن و طول گام دانشآموزان ناشنوا را بهبود میدهد.