%0 Journal Article %A Tirgari, A.H %T lacks scoring system in 1984 %J Journal of Mazandaran University of Medical Sciences %V 10 %N 26 %U http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-288-fa.html %R %D 2000 %K Bender- Gestalt test, Lacks Scoring system, Normalization, %X سابقه و هدف: آزمون بندر- گشتالت (Bender-Gestalt) یک ابزار ارزیابی هماهنگی دیداری- حرکتی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل استفاده است. تاکنون جهت تحلیل نتایج عملکرد آزمون ها نظام های نمره گذاری و تفسیری متعددی ایجاد شده است. یکی از معروف ترین آنها، روش کمی نمره گذاری آزمون ها استفاده از انطباق نمره گذاری هات- بریسکین (Hutt- Briskin) توسط لکس (Lacks) می باشد. مطالعه حاضر با استفاده از روش نمره گذاری لکس به هنجاریابی نتایج عملکرد آزمودنی های بیمار و سالم پرداخته است.مواد و روش ها: دراین مطالعه سه گروه آزمودنی شامل (4 نفر بیمار آسیب مغزی، 60 بیمار اختلالات روانپزشکی و 62 نفر آزمودنی بهنجار) با روش نمونه برداری تصادفی انتخاب و آزمون گردیدند. داده های آزمون هر گروه و هنجارهای مربوطه در یک جدول مقایسه ای ثبت و به عنوان معیار تشخیص آسیب مغزی ارایه شد.نتایج: با استفاده از داده های جدول هنجاریابی می توان وضعیت تشخیصی آزمودنی را تعیین نمود. در این جدول دامنه بهنجار برابر 0 تا 4 خطا و خط برش بهینه برای تشخیص آسیب مغزی برابر 5 خطا و یا بیشتر تعیین شده است.استنتاج: آزمون بندر به تشخیص شایعه مغزی نسبتا شدید، به ویژه در نیمکره راست ناحیه آهیانه ای مغز محدود است. بدین سان صحیح تر آن است که این آزمون به عنوان ابزاری برای «غربال کردن» آسیب های کلی و یا آسیب مربوط به ناحیه آهیانه ای راست به کار رود. %> http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-288-fa.pdf %P 38-44 %& 38 %! %9 Research(Original) %L A-10-1-288 %+ %G eng %@ 1735-9260 %[ 2000