AU - Golshiri, Parastoo AU - Farajzadegan, Ziba AU - Nik Khah, Roham AU - Motamedi, Narges TI - Relationship between Parental Education and Violent Behaviors in Adolescent Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Mazand-Univ-Med-Sci JN - J-Mazand-Univ-Med-Sci VO - 30 VI - 183 IP - 183 4099 - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13871-fa.html 4100 - http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13871-fa.pdf SO - J-Mazand-Univ-Med-Sci 183 AB  - سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تحصیلات خانواده در شکل‌گیری وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده و تکامل رفتاری نوجوانان، این مطالعه به بررسی ارتباط بین میزان تحصیلات والدین با اقدام به اعمال خشونت‌آمیز در دانش‌آموزان نوجوان استان اصفهان پرداخت. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی مقطعی بر روی 2800 دانش‌آموز دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان استان اصفهان با نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته شامل پرسش‌هایی پیرامون اطلاعات دموگرافیک، میزان تحصیلات پدر و مادر و رفتارهای خشونت‌آمیز دانش‌آموزان در حیطه‌های خشونت کلامی، فیزیکی و روانی (با گزینه‌های بلی/خیر) جمع‌آوری و سپس با نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 24 و انجام آزمون‌های مجذورکای و رگرسیون لوجیستیک تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پس از تعدیل متغیرها در مدل رگرسیون لجستیک نشان داد که توزیع فراوانی رفتارهای خشونت‌آمیز با میزان تحصیلات والدین ارتباط معنی‌داری نداشته (05/0<P) و توزیع فراوانی این رفتارها در پسرها 4/1 برابر دخترها بود (001/0>P). استنتاج: بر اساس این پژوهش، تحصیلات والدین و فراوانی اعمال خشونت‌آمیز در فرزندان دانش‌آموزشان ارتباط معنی‌داری با هم ندارند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - J-Mazand-Univ-Med-Sci PG - 22 PT - Research(Original) YR - 2020