Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
28
164
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش به پرستاران بر میزان استفاده صحیح از مهارکنندههای فیزیکی در بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه
Effect of Nursing Trainings on the Correct Application of Physical Restrictors in Intensive Care Units
پرستاری
nursing
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> مهار کننده</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های فیزیکی به طور شایع در بخش</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های مراقبت های ویژه استفاده می</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">شوند. فقدان دانش کافی در زمینه کاربرد این ابزارها سبب استفاده نابجا و ایجاد عوارض و مشکلات برای بیماران می</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پرستاران در استفاده از مهار کننده</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های فیزیکی و میزان کاربرد صحیح آن در بیماران بستری در بخش</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های مراقبت</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های ویژه طراحی و انجام پذیرفت.</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با کد کارازمایی بالینی </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">IRCT2016052919677N2</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> که در سال 1395 انجام پذیرفت، میزان استفاده از مهار کننده های فیزیکی و میزان کاربرد صحیح آن در بیماران بستری در بخش های ویژه در گروه مداخله و شاهد ثبت و بعد از یک دوره آموزشی، با میزان استفاده از مهار کننده های فیزیکی و کاربرد صحیح آن در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش مقایسه شد. فاصله زمانی بین پایان آموزش و شروع بررسی، 15 روز بود. جهت آنالیز داده</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">ها از نرم</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> استفاده شد.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> استفاده از مهارکننده</span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های فیزیکی قبل از آموزش در گروه مداخله 8/49 درصد و در گروه شاهد 7/49 درصد و بعد از آموزش، درگروه مداخله 6/37 درصد و در گروه شاهد 7/49 درصد بود. بین دو گروه قبل و بعد از <span style="letter-spacing:-.2pt;">آموزش تفاوت معناداری وجود داشت.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> میزان </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">استفاده صحیح از مهار کننده</span></span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های فیزیکی در گروه مداخله قبل آموزش 34 درصد و گروه شاهد 3/37 درصد و بعد از آموزش در گروه مداخله 9/37 درصد و گروه شاهد 3/37 درصد بود (001/0 </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">p<</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">)</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">استنتاج:</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> آموزش به پرستاران می تواند منجر به کاهش استفاده از مهارکننده</span></span></span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های فیزیکی و همچنین افزایش میزان استفاده صحیح از مهارکننده های فیزیکی در بخش های مراقبت های ویژه شود و لذا این امر باید مدنظر دست اندرکاران قرار گیرد.</span></span></span><br>
<br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">N</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">2014122220394</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">IRCT</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<br>
<strong>Background and purpose:</strong> Physical restrictors are commonly used in intensive care units (ICUs). Lack of knowledge on the application of these tools leads to inappropriate care. Current study was designed to determine the effect of nursing trainings on the use of physical restrictors and the rate of their correct application in patients admitted to ICUs.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> In a quasi-experimental study (2016), the rate of application of physical restrictors and their correct use in ICUs were recorded. The nurses were selected from two different hospitals forming the intervention group and control group. The nurses in one hospital received trainings on the correct application of physical restrictors in ICUs. After the intervention, the data was compared within and between the intervention group and controls (the nurses in other hospital with no particular education during the study). The data was recorded 15 days after the intervention and analyzed in SPSS 18.<br>
<strong>Results:</strong> The rates of application of physical inhibitors before the study in the intervention group and control group were 49.8% and 49.7% which were 37.6% and 49.7%, respectively after the intervention (p<0.001). The values for correct use of physical inhibitors in intervention and control groups were 34% and 37.3% before the intervention and 37.9% and 37.3%, respectively after the intervention. (p<0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Training the nurses on the use of physical restrictors could reduce their rate of application and increase their correct use in ICUs which should be further considered by authorities.<br>
مهارکننده های فیزیکی, بخش مراقبت های ویژه, پرستار, آموزش, بیماران بستری
physical restrictors, intensive care unit, nurse, education, inpatient
63
73
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-8769-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahtabeh
Azizpoor
ماهتابه
عزیزپور
100319475328460095361
100319475328460095361
No
MSc Student in Intensive Care Nursing, Student Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، عضوکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Vida
Shafipour
ویدا
شفیع پور
100319475328460095362
100319475328460095362
No
Assistant Professor, Department of Medical-Surgical Nursing, Nasibeh Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Mahmood
Moosazadeh
محمود
موسی زاده
100319475328460095363
100319475328460095363
No
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Ravanbakhsh
Esmaeili
روانبخش
اسمعیلی
r.esmaeili90@gmail.com
100319475328460095364
100319475328460095364
Yes
Assistant Professor, Department of Medical-Surgical Nursing, Orthopedic Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پرستاری داخلی- جراحی، مرکز تحقیقات ارتوپدی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران