Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
28
166
online
1
fulltext
fa
ساخت آزمون حافظه کاری و ارزیابی حافظه کاری
در کودکان دارای پروتز کاشت حلزون
Developing a Working Memory Scale and Assessment of Working Memory in Children with Cochlear Implant
آسیب شناسی گفتار و زبان
Speech-Language Pathology
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> کودکان کم</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">شنوای دارای پروتز کاشت حلزون گروهی از آسیب</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;"> زبانی رشدی هستند که دارای نقص در حافظه کاری می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">باشند. در این مطالعه هدف ساخت آزمون حافظه کاری و بررسی حافظه کاری در کودکان دارای پروتز کاشت حلزون است.</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> در این مطالعه مقطعی- مقایسهای، ابتدا آزمون حافظه کاری فارسی کودکان ساخته شد. روایی محتوایی (9= </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">n</span></span><span style="font-family:b zar;">)، روایی صوری (9= </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">n</span></span><span style="font-family:b zar;">) و پایایی (30= </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">n</span></span><span style="font-family:b zar;">) آزمون بررسی شد. سپس بخش شنیداری آزمون حافظه کاری فارسی کودکان روی 30 کودک با شنوایی هنجار و 5 کودک کم شنوای دارای پروتز کاشت حلزون انجام گردید.<span style="color:black;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span> <span style="font-family:b zar;">روایی محتوایی 100 درصد بود. روایی صوری براساس عملکرد کودکان تایید شد. پایایی آزمون- بازآزمون 938/0 (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b zar;">) بود. با 95 درصد اطمینان بین میانگین امتیاز دو گروه کودکان هنجار (017/27 </span>±<span style="font-family:b zar;"> 06/78) و دارای پروتز کاشت حلزون (547/25 </span>±<span style="font-family:b zar;"> 2/28) تفاوت معنیدار وجود داشت (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span><span style="font-family:b zar;">).<span style="color:black;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">استنتاج:</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> آزمون حافظه کاری فارسی کودکان دارای روایی محتوایی، صوری و پایایی است و کودکان دارای پروتز کاشت حلزون نسبت به کودکان هنجار از حافظه کاری ضعیف</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">تری برخوردار هستند.</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><br>
<br>
<strong>Background and purpose:</strong> Hearing impaired children with cochlear implant experience many problems as they have developmental language impairments with impaired working memory. The aim of this study was to develop a working memory test and investigating the working memory in children with cochlear implant.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> In this cross sectional study, a Persian working memory scale for children was developed. Content validity (n=9), face validity (n=9), and reliability (n=30) of the test were evaluated. Then, the auditory working memory test was performed in 30 Persian speaking children with normal hearing and in five with cochlear implant.<br>
<strong>Results:</strong> The content validity was 100%. The performance of children confirmed face validity of the scale. Test-retest reliability was 0.938 (P <0.05). There was a significant difference in the mean scores between the group with normal hearing (78.06±27.017) and those with cochlear implants (28.2 ±25.547) (95% CI, [P <0.05]).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The Persian working memory scale for children was found to have content validity, face validity, and reliability. Children with cochlear implants performed weaker than normal children on working memory tasks.<br>
پایایی؛ روایی؛ آزمون؛ حافظه کاری؛ کاشت حلزون
reliability, validity, scale, working memory, cochlear implant
96
107
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4509-7&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Delfani
سارا
دلفانی
akram.delfani@yahoo.com
100319475328460098715
100319475328460098715
No
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Shahram
Hadavi
شهرام
هادوی
shahrmhadavi@yahoo.com
100319475328460098716
100319475328460098716
No
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Toktam
Maleki Shahmahmood
تکتم
مالکی شاه محمودی
malekishahmahmood@yahoo.com
100319475328460098717
100319475328460098717
No
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Soodeh
Khoramian
سوده
خرمیان
khoramianslp@gmail.com
100319475328460098718
100319475328460098718
No
MSc in Speech Therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Zahra
Soleymani
زهرا
سلیمانی
soleymaniz@tums.ac.ir
100319475328460098719
100319475328460098719
Yes
Assistant Professor, Department of speech therapy, School of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران