Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
29
173
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر ویژگی های دموگرافیک، نوبت کاری و تقاضای شغلی بر نگرش ایمنی پرستاران
Influence of Demographic Characteristics, Shift Work, and Job Demands on Nurses Safety Attitude
بهداشت حرفه ای
Health Professiona
گزارش کوتاه
Brief Report
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> فرهنگ ایمنیبیمار در بیمارستانها برای پیشگیری از بروز آسیبهای بیماران ضروری است. دراین خصوص نگرشایمنی، یکی از ابزارهای معتبر برای سنجش فرهنگایمنی در میان پرستاران است. هدف از مطالعه حاضر تعیین سطح نگرش ایمنی پرستاران و بررسی تاثیر ویژگی</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های دموگرافیک، نوبت</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">کاری و تقاضای شغلی بر آن بود.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر در سال 1395 بر روی 325 نفر از پرستاران شهر بابل انجام شد. جمع</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">آوری</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> <span style="letter-spacing:-.2pt;">اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و سازمانی و هم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">چنین پرسشنامه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های استاندارد نگرش ایمنی </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">(SAQ)</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> و پرسشنامه</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> محتوای شغلی(</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">JCQ</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">) انجام شد. آنالیز اطلاعات با استفاده از آزمون آماری رگرسیون و نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS v24</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> انجام شد.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> میانگین </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">تقاضای روان شناختی و فیزیکی مربوط به کار پرستاران، به ترتیب 4/9</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">7/32 و 8/2</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">8/8 برآورد <span style="letter-spacing:-.2pt;">شد. در میان ابعاد پرسشنامه </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">SAQ</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">، ابعاد</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">شناخت استرس بیش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">ترین میانگین (9/17</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">6/73) و درک مدیریت کم ترین میانگین</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> (<span style="letter-spacing:-.2pt;">2/16</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">8/48) را به خود اختصاص داد. هم</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">چنین براساس مدل رگرسیونی بین متغیرهای وارد شده در مدل، متغییرهای نوع بخش،</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> تقاضای روان شناختی و تقاضای فیزیکی</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">کار به عنوان عوامل پیش</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">بینی</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">کننده نگرش ایمنی پرستاران (05/0</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">) گزارش شد</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">استنتاج:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> با توجه به اهمیت نگرش ایمنی و پیامدهای آن، می</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">توان نتیجه گرفت که یکی از مداخله</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">های مهم جهت افزایش نگرش ایمنی در پرستاران میتواند تمرکز بر کاهش تقاضاهای روان شناختی و فیزیکی مرتبط با</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">کار باشد. هم</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">چنین با توجه به اکتسابی بودن نگرش ایمنی و کنترل رفتارهای غیرایمن از سوی پرستاران، برگزاری دوره</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">هایی در این خصوص به مدیریت پرستاری</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> بیمارستانهای مورد مطالعه پیشنهاد می</span></span><span style="letter-spacing:-.3pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">شود.</span></span><br>
<strong>Background and purpose:</strong> Patient safety culture is essential in preventing patient injuries in hospitals. Safety attitude is one of the valid tools used in assessment of safety culture among nurses. The purpose of this study was to investigate the nurses safety attitude and also understanding the effect of demographic characteristics, work shifts, and job demands on that.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> This cross-sectional study was conducted in 325 nurses in Babol, north of Iran, 2016. Demographic and organizational information were recorded. The Safety Attitude Questionnaire (SAQ) and Job Content Questionnaire (JCQ) were used. Data analysis was done using regression analysis in SPSS V24.<br>
<strong>Results:</strong> The average values for psychological and physical demands of nurses were 32.7±9.4 and 8.8±2.8, respectively. According to the SAQ, the dimensions of stress recognition (73.6 ±17.9) and perception of management (48.8±16.2) were found with the highest and lowest mean scores, respectively. Also, regression model showed the wards, psychological demands, and physical work demands as the predictors of nurses attitude toward safety (P <0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to this study, reducing the psychological and physical demands associated with work could improve safety attitude in nurses. Also, nursing managers should provide nurses with some training courses on controlling unsafe behavior and safety attitudes.<br>
نوبت کاری, تقاضاهای شغلی, نگرش ایمنی, پرستاران
shift work, job demands, safety attitude, nurses
146
152
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-9203-2&slc_lang=fa&sid=1
Siavash
Etemadinezhad
سیاوش
اعتمادی نژاد
1003194753284600106281
1003194753284600106281
No
Associate Professor, Department of Occupational Health Engineering, School of Public Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Ebrahim
Taban
ابراهیم
تابان
1003194753284600106282
1003194753284600106282
No
PhD Student in Occupational Health Engineering, School of Public Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Majid
Bagheri Hosseinabadi
مجید
باقری حسین آبادی
1003194753284600106283
1003194753284600106283
No
Instructor, Department of Occupational Health Engineering, School of Public Health, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
مربی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
Mehran
Ghalenoei
مهران
قلعه نوی
1003194753284600106284
1003194753284600106284
No
Instructor, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
مربی، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Aram
Tirgar
آرام
تیرگر
1003194753284600106285
1003194753284600106285
No
Associate Professor, Mobility Impairment Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
دانشیار، مرکز تحقیقات اختلال حرکت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Seyed Ehsan
Samaei
سیداحسان
سمائی
samaeiehsan89@gmail.com
1003194753284600106286
1003194753284600106286
Yes
PhD Student in Occupational Health Engineering, School of Public Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی دکتری مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران