Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
28
167
online
1
fulltext
fa
ارزشیابی درونی گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Internal Evaluation of Clinical Departments of Mazandaran University of Medical Sciences
آموزش پزشكی
medical education
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-0.1pt;"><span style="font-family:b koodak;">سابقه</span></span><span style="letter-spacing:-0.1pt;"><span style="font-family:b koodak;"> و هدف:</span></span><span style="font-family:b zar;"> ارزشیابی درونی، فرآیندی سیستماتیک جهت جمع</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">آوری و تحلیل اطلاعات به منظور تعیین فواید و مضرات یک برنامه و میزان حصول اهداف آن می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود ارزشیابی درونی در گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در دو سال تحصیلی متوالی انجام شد.</span><span style="letter-spacing:-0.1pt;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-0.1pt;"><span style="font-family:b koodak;">مواد و روش</span></span><span style="letter-spacing:-0.1pt;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-0.1pt;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span><span style="font-family:b zar;"> این پژوهش توصیفی- مقطعی در کلیه گروه های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 95-94 و 96-95 به انجام رسید. ابتدا داده</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">های مربوط به هشت حوزه ارزشیابی درونی از طریق چـک لیسـت ها و پرسشنامه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ها جمع</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">آوری و سپس وضعیت گروه ها در هشت حوزه ارزشیابی درونی در رابطه با استانداردها و نیز وضعیت کل گروه ها در دو سال متوالی تحصیلی تعیین شد. نتایج با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span><span style="font-family:b zar;"> با تاکید بر آمارهای توصیفی (میانگین و محاسبه درصد امتیازات) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. هم</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">چنین نتایج ارزیابی در دو سال متوالی مقایسه و روند پویایی مورد بررسی قرار گرفت.</span><br>
<span style="letter-spacing:-0.2pt;"><span style="font-family:b koodak;">یافته</span></span><span style="letter-spacing:-0.2pt;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-0.2pt;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span> <span style="font-family:b zar;">نتایج نشان داد که وضعیت اکثر حوزه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ها در گروه های آموزشی بالینی نسبتاً مطلوب بوده است. بالاترین مطلوبیت در سال های 95-94 و 96-95 در حوزه دوره ها و برنامه های درسی 53/74 درصد و 66/78 درصد و دانش آموختگان 61/88 درصد بوده است. درصد امتیاز کل گروه های آموزشی بالینی در سال های 95-94 و 96-95 به ترتیب 22/64 درصد و 69/70 درصد بود.</span><span style="font-family:b zar;"></span><br>
<span style="letter-spacing:-0.2pt;"><span style="font-family:b koodak;">استنتاج:</span></span><span style="font-family:b zar;"> ارزشیابی درونی مستمر، منجر به استخراج نقاط قوت و ضعف گروه ها می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">شود که بر اساس نتایج آن، برنامه</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">ریزی برای رسیدن به شرایط مطلوب</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">تر توسط گروه ها صورت می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">گیرد و می</span><span style="font-family:b zar;"></span><span style="font-family:b zar;">تواند در دریافت تاییدیه پذیرش دستیار در گروه ها نقش داشته باشد.<span style="letter-spacing:-0.2pt;"></span></span><br>
<p style="margin: 0in 0in 10pt;"><strong>Background and purpose:</strong> Internal evaluation is the systematic process of collecting and analyzing information to determine the benefits and disadvantages of a program and the extent to which its objectives are achieved. The aim of this study was to investigate the status of internal evaluation in clinical departments of Mazandaran University of Medical Sciences in two consecutive academic years.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> This descriptive cross-sectional study was performed in all clinical departments of Mazandaran University of Medical Sciences during 2015-2016 and 2016-2017. Data from eight domains of internal evaluation were collected using a checklist and some researcher-made questionnaires. Then, we studied the status of departments in eight domains of internal evaluation in relation to the standards and the status of all departments in two consecutive academic years. The evaluations for the years were compared and the dynamic trend was assessed. Data analysis was done applying descriptive statistics in SPSS. <br>
<strong>Results:</strong> A good status of clinical departments was seen in most of the domains. Best performances within the two academic years studied were associated with courses, educational curriculum, and graduate affairs (74.53%, 78.66%, and 88.61%, respectively). Total scores for all clinical departments were 64.22% and 70.69% in 2015-2016 and 2016-2017, respectively.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Continuous internal evaluation reveals the strengths and weak points of the clinical departments. Therefore, more appropriate planning would be done and the departments could apply for further residency programs. <br>
<br>
</p>
ارزشیابی درونی, گروه های آموزشی بالینی, دانشگاه علوم پزشکی مازندران
internal evaluation, clinical departments, Mazandaran University of Medical Sciences
145
154
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7594-2&slc_lang=fa&sid=1
Forouzan
Sadeghimahalli
فروزان
صادقی محلی
sadeghi.f.ph@gamil.com
100319475328460099473
100319475328460099473
Yes
Phd in Medical Physiology, Medical Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Fattane
Amuei
فتانه
عمویی
100319475328460099474
100319475328460099474
No
Phd in Educational Management, Medical Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری مدیریت آموزشی، مرکز مدیریت مرکز مطالعات و آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Mansour
Ranjbar
منصور
رنجبر
100319475328460099475
100319475328460099475
No
Phd in Management, Medical Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
Siavash
Moradi
سیاوش
مرادی
100319475328460099476
100319475328460099476
No
Assistant Professor, Gastrointestinal Cancer Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Hossein
Khaleghzadeh-Ahangar
حسین
خالق زاده آهنگر
100319475328460099477
100319475328460099477
No
Assistant Professor, Department of Physiology, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
استادیار، گروه فیریولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.