Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
29
174
online
1
fulltext
fa
تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در زنان
Effect of Transtheoretical Model-based Education on Women Attitudes and Stages of Change toward Childbearing Behavior
مامائی
Midwifery
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;"> و هدف:</span></span></span> <span style="font-family:b zar;">فرزند­آوری در حوزه مسائل اجتماعی اهمیت زیادی دارد. </span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی­بر­مدل </span></span><span style="font-family:b zar;">فرانظریه</span><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><span style="font-family:b zar;">ای بر نگرش و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری در</span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">زنان</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">انجام شد.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span><span style="font-family:b zar;"> در </span><span style="font-family:b zar;">این مطالعه کارآزمایی بالینی، نمونه­گیری به روش تصادفی چند­مرحله ای بر روی </span><span style="font-family:b zar;">۷۵<span style="color:black;"> زن سنین باروری</span> (۳۸ نفر گروه آزمون و۳۷ نفر گروه کنترل) </span><span style="font-family:b zar;">در </span><span style="font-family:b zar;">۹ </span><span style="font-family:b zar;">مرکز جامع سلامت شهری آمل درسال </span><span style="font-family:b zar;">۱۳۹۶</span> <span style="font-family:b zar;">انجام­شد. گروه آزمون، آموزش مبتنی برمدل فرانظریه</span><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><span style="font-family:b zar;">ای را در </span><span style="font-family:b zar;">۵</span> <span style="font-family:b zar;">جلسه حضوری و سپس به مدت </span><span style="font-family:b zar;">۶</span> <span style="font-family:b zar;">ماه، آموزش هفتگی غیر­حضوری آنلاین را دریافت­کردند. گروه کنترل، آموزش روتین دریافت­نمودند. نگرش به فرزندآوری و مراحل تغییر رفتار فرزندآوری بر اساس مدل فرانظریه</span><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span><span style="font-family:b zar;">ای</span><span style="font-family:b zar;"> در</span><span style="font-family:b zar;"> نمونه­ها قبل، </span><span style="font-family:b zar;">۳</span> <span style="font-family:b zar;">و</span><span style="font-family:b zar;">۶</span> <span style="font-family:b zar;">ماه بعد ازآموزش ارزیابی­شدند. </span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;">میانگین نمرات نگرش زنان در گروه آزمون در مرحله قبل، ۳ ماه و ۶ ماه بعد از آموزش برابر ۵۵/۲۲ </span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">±</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;"> ۸۱/۱۷۱، ۵۵/۲۲ </span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">±</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;"> ۱۲/۱۷۹ و ۵۴/۲۰ </span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">±</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;"> ۳۹/۱۷۷ و درگروه کنترل، در مراحل فوق به­ترتیب برابر ۳۷/۱۹ </span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">±</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b zar;"> ۳۱/۱۶۶، </span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">۴۹/۲۱ </span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;"> ۸۵/۱۶۵ و ۳۷/۱۸ </span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">±</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;"> ۰۷/۱۶۵ بود. آزمون­های آماری نشانگر ارتقاء معنی</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">دار نگرش زنان پس ازآموزش بود (</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">۰۰۱/۰</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span> <span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">).</span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">فراوانی افراد در مراحل مختلف رفتار فرزندآوری</span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">گروه</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.5pt;"> آزمون </span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">نسبت به کنترل ارتقاء یافت ولی</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;"> این میزان معنادار</span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">نبود(281/0=</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">)</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">استنتاج:</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;"> آموزش مبتنی­بر</span></span> <span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">مدل فرانظریه­ای، نگرش زنان نسبت به فرزندآوری را بهبود­بخشید ولی مراحل رفتار فرزندآوری را تغییر­نداد. با توجه به چندعاملی بودن فرزندآوری و تعداد کم نمونه در این مطالعه، دست­یابی به چنین نتیجه</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">ای قابل پیش</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">بینی­است. لذا نیاز به انجام مطالعه با مشاوره پیش از بارداری طولانی</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">تر و تعداد نمونه</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">های بیش­تر براساس مدل فرانظریه</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b zar;">ای است.</span></span><br>
<br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 4</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">N</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">2017083131117</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">IRCT</span></span><br>
<strong>Background and purpose:</strong> Childbearing is of great importance in social issues. This study was conducted to determine the effect of transtheoretical model-based education on women attitudes and stages of childbearing behavior change.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> This clinical trial was performed using multi-stage random sampling in 75 women of reproductive age (38 in intervention group and 37 in control group) selected from nine health centers in Amol, Iran 2017. The intervention group attended five educational sessions, and then received online weekly trainings for six months while, the control group received routine education. Attitudes toward childbearing and stages of change in childbearing behavior were evaluated before, at 3 and 6 months after the education.<br>
<strong>Results:</strong> Mean scores for women attitude before, at 3 and 6 months after education were 171.81±22.55, 179.12±22.55, and 177.39±20.54 in intervention group and 166.31±19.37, 165.85±21.49, and 165.07±18.37 in control group, respectively. Findings indicated significant improvements in women attitude toward childbearing (P <0.001). But, frequency of women at different stages of childbearing behavior in intervention group was not significantly different from that of the controls (P = 0.281).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Transtheoretical model-based education improved women attitudes toward childbearing, but failed to change the stages of childbearing behavior. Given the multiplicity of factors in childbearing, such findings were predictable. Therefore, it is necessary to carry out studies with longer pre-pregnancy consultations and increase in number of samples<em>.</em><br>
<br>
(Clinical Trials Registry Number: IRCT2017083131117N4)<br>
فرزندآوری, مدل فرانظریه ای, آموزش, نگرش زنان, مراحل تغییر رفتار
childbearing, transtheoretical model, education, women attitude, change behavior stages
134
147
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-212-6&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Ansari Majd
مریم
انصاری مجد
amaryam165@yahoo.com
1003194753284600107357
1003194753284600107357
No
MSc Student in Midwifery Counseling, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Farideh
Khalajabadi Farahani
فریده
خلج آبادی فراهانی
faridehfarahani2@gmail.com
1003194753284600107358
1003194753284600107358
No
Associate Professor, Institute of Comprehensive and Specialized Population Studies and Management of the Country, Tehran, Iran
دانشیار، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، تهران، ایران
Abolhassan
Naghibi
ابوالحسن
نقیبی
anaghibi1345@yahoo.com
1003194753284600107359
1003194753284600107359
No
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Mahmood
Moosazadeh
محمود
موسی زاده
mmoosazadeh1351@gmail.com
1003194753284600107360
1003194753284600107360
No
Assistant Professor, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Soghra
Khani
صغری
خانی
s.khani@mazums.ac.ir
1003194753284600107361
1003194753284600107361
Yes
Associate Professor, Department of Reproductive Health and Midwifery, Sexual and Reproductive Health Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار ، گروه بهداشت باروری و مامایی، مرکز تحقیقات سلامت جنسی و باروری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران