Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
30
183
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک
Effect of Mindfulness-based Metacognitive Skills Training on Depression, Anxiety, Stress, and Well-being in Patients with Systemic Lupus Erythematosus
آموزش پرستاری
Nursing Education
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک (</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">SLE</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">)از مشکلات روانی بسیاری از جمله افسردگی، اضطراب و استرس رنج می</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="color:black;">برند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت</span><span style="color:black;">های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب، استرس و احساس خوب بودن بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک انجام شده است.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با طرح پیش- پس آزمون بود که بر روی 60 بیمار (دو گروه 30 نفره) مبتلا به </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">SLE</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> مراجعه</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="color:black;">کننده به کلینیک نفرولوژی بیمارستان شهید بهشتی بابل در سال 1397 انجام شد. آموزش مهارت</span><span style="color:black;">های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه یک ساعته برای گروه آزمون انجام گرفت و گروه شاهد هیچ مداخله</span><span style="color:black;">ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری داده</span><span style="color:black;">ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک،</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">مقیاس افسردگی- اضطراب و استرس </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">DASS-21</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> و پرسشنامه خوب بودن روانی (</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">PWB</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">)بود. روش</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="color:black;">های آمار توصیفی و استنباطی شامل معادلات برآوردگر تعمیم یافته با ساختار همبستگی اتورگرسیو با استفاده از نرم</span><span style="color:black;">افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS-24</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> استفاده شد.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">ها:</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">نتایج نشان داد که تغییرات در میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون معنی</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="color:black;">دار بوده است (001/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">). همچنین مقایسه میانگین نمرات احساس خوب بودن قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون به</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="color:black;">طور معنی</span><span style="color:black;">داری تغییر یافت (006/0=</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;">). نمرات افسردگی، اضطراب، استرس و احساس خوب بودن در گروه شاهد در مقایسه با گروه آزمون اختلاف آماری معنی</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="color:black;">داری نداشت.</span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:b koodak;">استنتاج:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"> آموزش مهارت</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="color:black;">های فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می</span><span style="color:black;">تواند موجب کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و افزایش احساس خوب بودن در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک شود.</span></span><br>
<br>
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 2</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">N</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">20171203037723</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">IRCT</span></span><br>
<strong>Background and purpose:</strong> Patients with systemic lupus erythematosus (SLE) suffer from a variety of psychological problems, including depression, anxiety, and stress. This study aimed to examine the effect of mindfulness-based metacognitive skills training on depression, anxiety, stress, and sense of well-being in patients with SLE.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> This randomized clinical trial with pre-test/post-test design was carried out in 60 patients with SLE attending Babol Shahid Beheshti Nephrology Clinic, 2018. They were randomly divided into two groups (n=30 per group). The experimental group received weekly sessions of mindfulness-based metacognitive skills training (1 hr/ 8 weeks), while the control group did not receive any intervention. The patients’ socio-demographic information was recorded and Depression Anxiety and Stress Scale (DASS-21) and Psychological Well-Being Scale (PWB) were administered. Descriptive and inferential statistical methods including generalized estimator equations with autoregressive correlation structure were applied in SPSS V24.<br>
<strong>Results:</strong> In experimental group, the mean scores for depression, anxiety, and stress significantly changed after the intervention (P=0.001). In this group, the post-intervention mean score for well-being also significantly improved (P=0.006). Compared with the experimental group, the control group was not found with any significant changes in depression, anxiety, stress, and well-being.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Mindfulness-based metacognitive skills may improve depression, anxiety, stress, and sense of well-being in patients with systemic lupus erythematosus.<br>
<br>
(Clinical Trials Registry Number: IRCT20171203037723N2)<br>
مهارتهای فرا شناختی, افسردگی, اضطراب, استرس, احساس خوب بودن, لوپوس اریتماتوز سیستمیک
metacognitive skills, depression, anxiety, stress, well-being, systemic lupus erythematosus
11
21
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-11344-1&slc_lang=fa&sid=1
Samaneh
Rafie
سمانه
رفیعی
Rafiesamaneh@gmail.com
1003194753284600116861
1003194753284600116861
No
MSc Student in Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Roughayeh
Akbari
رقیه
اکبری
rghayeh.akbari@yahoo.com
1003194753284600116863
1003194753284600116863
No
Associate Professor, Faculty of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Jamshid
Yazdani Charati
جمشید
یزدانی چراتی
Jamshid.charati@gmail.com
1003194753284600116864
1003194753284600116864
No
Associate Professor, Department of Biostatistics, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Forouzan
Elyasi
فروزان
الیاسی
forouzan.elyasi@gmail.com
1003194753284600116865
1003194753284600116865
No
Assistant Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Hamideh
Azimi-Lolaty
حمیده
عظیمی لولتی
azimihamideh@gmail.com
1003194753284600116862
1003194753284600116862
Yes
Assistant Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران