Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
30
191
online
1
fulltext
fa
مدل سازی معادلات ساختاری آگاهی و نگرش مصرف کنندگان در مورد برچسب های مواد غذایی
Structural Equation Modeling in Awareness and Attitude of Consumers Toward Food Labels
صنایع غذایی
Food industry
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> برچسب، به ابزار ارتباطی و اطلاعاتی میان تولیدکننده/توزیع</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">کننده و مشتری اشاره دارد که شامل تمام اطلاعات اختیاری و اجباری است که روی بسته</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">بندی محصول به نمایش گذاشته می</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">شود.</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">شرط</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">اولیه</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">برای</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">تشکیل نگرش</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">مثبت نسبت به</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> برچسب</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">های مواد غذایی</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">،</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">آگاهی وآموزش</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">است.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> هدف از این مطالعه، مدل</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">سازی معادله ساختاری آگاهی و نگرش مصرف</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">کنندگان شهر ساری در مورد برچسب</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">های مواد غذایی می</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">باشد.</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">مواد و روش</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">مطالعه حاضر به صورت پیمایشی در</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">سال 1398 انجام شد</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;">.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> جامعۀ آماری </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">کلیه </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">مصرف</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">کنندگان مواد غذایی شهر ساری در استان مازندران </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">بود </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">که 167نفر از آن</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">ها بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته بود. همچنین بر پایه مقدار میانگین واریانس استخراج شده (621/0</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">AVE</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">501/0) و پایایی ترکیبی (941/0</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">CR</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">823/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. برای تجزیه و تحلیل داده</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">ها از نرم</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS V16 </span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SmartPLS 2.0.M3</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> استفاده شد.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر نشان داد که </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">ویژگی</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">های محصول</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">،</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> ویژگی</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">های برچس</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">ب، سن و تحصیلات تأثیر معنی</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">داری بر </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">میزان آگاهی در خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> داشتند(01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">(P<</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">میزان آگاهی در <span style="letter-spacing:-.1pt;">خصوص اطلاعات برچسب مواد غذایی</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> و سن تأثیر معنی</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">داری بر </span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">نگرش نسبت به برچسب</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">های مواد غذایی</span></span></span> <span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">داشتند(01/0</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;">(P<</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">.</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">استنتاج:</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">بر اساس نتایج این</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">مطالعه، پیشنهاد می</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">شود نسبت به بالا بردن آگاهی مصرف</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">کننده از برچسب محصولات برای توانایی آن</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">ها در استفاده و تفسیر و تغییر نگرش</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> آن</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">ها نسبت به برچسب</span></span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;">های مواد غذایی</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"> اقدام گردد.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span></span>
<strong>Background and purpose:</strong> Labelling is a communication tool between the manufacturer/ distributor and customer which includes all optional and mandatory information about a product. Awareness and education are the primary steps in forming a positive attitude toward food labels. The purpose of this study was structural equation modeling in awareness and attitude of consumers about food labels in Sari, north of Iran.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> This survey research was performed in 2019<strong>. </strong>The research population included all food consumers in Sari, of whom 167 were selected as the study sample based on Cochran's formula. Data were collected using a researcher-made questionnaire. According to the average variance extracted (0.501 >AVE< 0.621) and composite reliability (0.823 >CR < 0.941), the questionnaire had a convergent validity and appropriate reliability. SPSS V16 and SmartPLS 2.0.M3 were used to analyze the data.<br>
<strong>Results:</strong> The study showed that characteristics of the products and food labels, and consumer’s age, and educational level had significant effects on their awareness of food labeling (P<0.01). The awareness of the consumers about food labels and consumer’s age were found to significantly influence their attitude toward food labels (P<0.01).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Efforts should be done to increase consumers awareness about food labeling which consequently improves their ability to interpret food labels and their attitude towards food labels.<br>
آگاهی, نگرش, برچسب مواد غذایی
awareness, attitude, food label
42
52
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12146-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammadreza
Shiran
محمدرضا
شیران
mr.shiran@gmail.com
1003194753284600126155
1003194753284600126155
No
Associate Professor Health of Plant an, Thed Livestock Products Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات سلامت فرآورده های گیاهی و دامی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
Mehdi
Charmchian Langerodi
مهدی
چرمچیان لنگرودی
Mcharmchian2004@yahoo.com
1003194753284600126156
1003194753284600126156
Yes
Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Leila
Najafian
لیلا
نجفیان
najafian_5828@yahoo.com
1003194753284600126157
1003194753284600126157
No
Assistant Professor, Department of Food Science and Technology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
استادیار، گروه علوم و صنایع غذایی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Fatemeh
Khaleghi
فاطمه
خالقی
ftkhaleghi@yahoo.com
1003194753284600126158
1003194753284600126158
No
PhD in Natural Products, The Health of Plant and Livestock Products Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری شیمی ترکیبات طبیعی، مرکز تحقیقات سلامت فرآورده های گیاهی و دامی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران