Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
30
192
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش مراقبت خانواده محور به روش تله نرسینگ بر
واکنش های هیجانی مادران کودکان پیوند مغز استخوان
Effect of Family-Based Care Training by
Tele-nursing on Emotional Reactions in Mothers of Children with Bone Marrow Transplantation
پرستاری
nursing
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">سابقه</span></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;"> و هدف:</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"> بستری شدن </span><span style="font-family:B Zar;">کودک</span><span style="font-family:B Zar;"> برای مادر یک واقعه استرسزا است و منجر به واکنشهای هیجانی در او میشود. این مطالعه با هدف </span><span style="font-family:B Zar;">تعیین تاثیر آموزش مراقبت خانواه محور به روش تله نرسینگ (مراقبت پرستاری از طریق تلفن) بر واکنش</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">های هیجانی مادران انجام شد.</span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Koodak;">مواد و روش</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span> <span style="font-family:B Zar;">در</span> <span style="font-family:B Zar;">این کارآزمایی بالینی، 66 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در گروه آزمون و کنترل قرار <span style="letter-spacing:-.2pt;">گرفتند. شرکت</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">کنندگان در هر دو گروه، در ابتدای مطالعه و 45 روز پس از ترخیص پرسشنامه ِ</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-size:10.0pt;">DASS-21</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;"> (اندازه</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">گیری مقیاس</span></span><span style="font-family:B Zar;"> افسردگی، اضطراب، استرس) را تکمیل کردند</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span><span style="font-family:B Zar;"> گروه آزمون در واتسآپ آموزشهای بهداشتی و تغذیهای، را گرفتند. گروه کنترل آموزش روتین هنگام ترخیص را دریافت کردند. دادهها با استفاده از نرم</span><span style="font-family:B Zar;"></span><span style="font-family:B Zar;">افزار </span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS-24</span></span><span style="font-family:B Zar;"> تجزیه و تحلیل شدند.<span style="color:black;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">یافته</span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">ها:</span></span></span><span style="font-family:B Zar;"> <span style="letter-spacing:-.2pt;">میانگین و انحراف استاندارد اضطراب، افسردگی و استرس در گروه آزمون قبل از مداخله به ترتیب </span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">03/5</span></span> <span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">21/8</span></span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:B Zar;">،</span></span> <span style="font-family:B Zar;">3/13</span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">09/28، 85/4</span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">41/11 و بعد از مداخله 91/3</span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">45/5، 78/11 </span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;"> 64/18، 86/4 </span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">33/8 بود و در گروه کنترل قبل از مداخله </span><span style="font-family:B Zar;">14/5</span> <span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">01/7</span><span style="font-family:B Zar;">، </span><span style="font-family:B Zar;">75/14</span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">61/22، 91/8</span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">64/5 و بعد از مداخله 64/5</span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">91/8، 75/12 </span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;"> 00/22، 89/4 </span><span style="font-size:10.0pt;">±</span><span style="font-family:B Zar;">91/6. تفاوت معنادرای بین </span><span style="font-family:B Zar;">میانگین نمرات اضطراب و افسردگی و استرس قبل از انجام مداخله در دو گروه مشاهده نشد (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Zar;">). <span style="letter-spacing:-.1pt;">پس از مداخله، نمرات افسردگی و استرس در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل به</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;">طور معنی</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;">داری کاهش یافت (05/0</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;"><</span></span> <span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:B Zar;">).</span></span><span style="font-family:B Zar;"> اما، تفاوت معنی</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">داری بین نمرات اضطراب در دو گروه مشاهده نشد (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P</span></span><span style="font-family:B Zar;">).</span><span style="font-family:B Zar;"> شیب رگرسیون 338/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span><span style="font-family:B Zar;"> می</span><span style="layout-grid-mode:line;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span><span style="font-family:B Zar;">باشد که معنیدار نیست (05/0</span><span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;">P≥</span></span><span style="font-family:B Zar;">)</span><span style="font-family:B Zar;">.<span style="color:black;"></span></span><br>
<span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Koodak;">استنتاج:</span></span></span> <span style="font-family:B Zar;">آموزش مراقبت خانواده محور به روش مراقبت پرستاری به روش تله نرسینگ روشی موثر در کاهش آشفتگیهای هیجانی مادران کودکان پس از پیوند مغز استخوان است.</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span><br>
<br>
<span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">N</span></span><span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:10.0pt;">20181112041628</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">IRCT</span></span><strong><em><span style="font-family:2 Davat;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></em></strong>
<strong> Background and purpose:</strong> Child hospitalization is a stressful event for the mother and can cause emotional reactions in her. The aim of this study was to investigate the effect of family-based education by telenursing on emotional reactions in mothers.<br>
<strong>Materials and methods:</strong> This clinical trial was performed in 66 individuals who were randomly assigned into experimental and control groups. Participants in both groups completed the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) at the beginning of the study and 45 days after discharge. The experimental group received training on health and nutrition through WhatsApp Messenger, while the control group received routine training at discharge. Data were analyzed using SPSS V24.<br>
<strong>Results:</strong> There were no significant differences between the intervention and control group in mean scores for anxiety, depression, and stress (P>0.05). The mean scores in experimental group were 8.21±5.03, 28.09±13.3, and 11.41±4.85 before the intervention and 5.45±3.91, 18.64±11.78, and 8.33±4.86 after the intervention, respectively. In control group, the mean scores for anxiety, depression, and stress were 7.01±5.14, 22.61±14.75, and 8.91±5.64 before the intervention and 8.91±5.64, 22±12.75, and 6.91±4.89 after the intervention, respectively. The scores for depression and stress indicated significant differences between the two groups after the intervention (P<0.05). But, there were no significant differences between the experimental group and controls in the mean score for anxiety before and after the intervention (P>0.05). The regression slope was not found to be significant (F=0.338, P≥0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Family-based care training by telenursing could be effective in reducing the emotional reactions in mothers of children with bone marrow transplantation.
تله نرسینگ, پیوند مغز استخوان, اضطراب, افسردگی, استرس
telenursing, bone marrow transplantation, anxiety, depression, stress
156
161
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10425-2&slc_lang=fa&sid=1
Hedyeh
Solati
هدیه
صولتی
hadie.solati@gmail.com
1003194753284600127490
1003194753284600127490
No
MSc in Pediatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Mohammad
Sahebalzamani
محمد
صاحب الزمانی
m_szamani@yahoo.com
1003194753284600127491
1003194753284600127491
Yes
Associate Professor, Department of Management, Faculty of Health, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Farhad
Adhami Moghadam
فرهاد
ادهمی مقدم
farhad.adhami@gmail.com
1003194753284600127492
1003194753284600127492
No
Associate Professor, Department of Ophthalmology, Faculty of Medicine, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه چشم، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران