<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Journal of Mazandaran University of Medical Sciences</title>
<title_fa>مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران</title_fa>
<short_title>J Mazandaran Univ Med Sci</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://jmums.mazums.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>1</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>admin</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-9260</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1735-9279</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1383</year>
	<month>6</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2004</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>14</volume>
<number>44</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>بررسی تأثیر جوانه گندم بر فراسنج‌های لیپیدی بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی</title_fa>
	<title>The effect of wheat grem on the lipid prcfile of hyperlipidemia patients </title>
	<subject_fa></subject_fa>
	<subject></subject>
	<content_type_fa>پژوهشي-کامل</content_type_fa>
	<content_type>Research(Original)</content_type>
	<abstract_fa>&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;سابقه و هدف: &lt;/span&gt;با توجه به اثرات متفاوت جوانه گندم بر چربی‌های خون و نبود اطلاعات کافی در زمینه اثر جوانه گندم خام بر چربی‌های خون بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی بر اساس الگوی غذایی منطقه، این تحقیق در شهرستان ساری و سال 1381 انجام شده است.

&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;مواد و روش‌ها:&lt;/span&gt; در یک مطالعه کارآزمایی بالینی، 15 بیمار مبتلا به هیپرلیپیدمی، روزانه 30 گرم جوانه گندم خام مخلوط با ماست را، همراه با رژیم غذایی معمولی خود، در دو وعده غذایی ناهار و شام به‌مدت چهار هفته مصرف کردند. سپس به‌مدت چهار هفته با قطع مصرف جوانه گندم، مرحله پیگیری را با ادامه رژیم غذایی معمولی، طی کردند. برای ارزیابی رژیم غذایی بیماران، سه روز متوالی قبل از شروع مداخله، دو روز متوالی در مرحله مداخله و پیگیری، «یاد آمد 24 ساعت غذا» بررسی شد و میانگین دریافت روزانه مواد مغذی محاسبه گردید. نتایج با استفاده از آزمون‌های آماری واریانس و ÂNÔVÂ و آزمون + زوج تجزیه و تحلیل شد.
&lt;br&gt;
&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;یافته‌ها:&lt;/span&gt; مصرف جوانه گندم خام به‌مدت چهار هفته، سطح کلسترول تام سرم را 5/6 درصد (002/0 &lt; P) و سطح تری‌گلیسریدسرم را 15 درصد (001/0 &lt; P) کاهش داد. سطح  VL DL-Ç با مصرف جوانه گندم خام به‌مدت چهار هفته به طور معنی‌دار کاهش یافت (001/0 &lt; P). سطح  L DL-Ç و HDL-Ç و نسبت‌های  و  در این مطالعه تغییر معنی‌‌داری پیدا نکرد. سطح کلسترول تام، تری‌گلیسریدسرم و VLDL-Ç چهار هفته پس از قطع مصرف جوانه گندم، افزایش معنی‌دار یافت. ولی به سطح اولیه (قبل از شروع مداخله) نرسید.

&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;استنتاج:&lt;/span&gt; جوانه گندم خام با کاهش سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید و V LDL-Ç سرم می‌تواند در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میرهای ناشی از آن موثر باشد.</abstract_fa>
	<abstract>
&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Ïntroduction: &lt;/span&gt;Çoronary heart disease (ÇHD) is one of the main causes of mortality in the world. Ïncreased levels of serum total cholesterol (TÇ) and triglyceride (TG) are among the risk factors for ÇHD. Previous studies showed the effect of wheat germ on digestion, absorption and metabolism of fat. The purpose of this study was to investigate the effect of wheat germ on lipid profile in hyperlipidemic patients.

&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Materials and methods.&lt;/span&gt; This experimental trial was conducted on 15 hyperlipidemic patients with the average age of 45.7 ± 7, with no history of diabetes, liver and kidney diseases, hyper and hypothyroidesm, smoking and alcohol consumption. They were not on estrogen pills, antioxidant mutivitamins and lipid lowering drugs for the previous three months. They were asked to consume 30 g raw wheat germ each day for four weeks, and continue their normal diet (Follow up peiod) for the following four weeks. Dietary records were taken for three days prior to the study, for two days during the intervention and for two days in the follow up period. The collected data were analyzed using reapted measure ÂNÔVÂ. Ïf the statistical significance was detected, paired-t-test, was subsequenty used.
&lt;br&gt;
&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Results: &lt;/span&gt;The consumption of wheat germ for four weeks lowered the serum TÇ (P&lt;0.002), TG (P&lt;0.001) and VLDL-Ç(P&lt;0.001). These levels were significantly increased after the follow up period, but they did not reach the base line level. HDL-Ç level, and the ratios of HDL-Ç/TÇ and HDL-Ç/LDL-Ç were not significantly changed.

&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Çonclusion: &lt;/span&gt;Çonsumption of wheat germ may lower the risk of ÇHD by reducting the serum lipids.
</abstract>
	<keyword_fa>جوانه گندم، کلسترول تام، تری‌گلیسرید، لیپوپروتئین</keyword_fa>
	<keyword>Wheat germ, serum total cholesterol, serum triglyceride, serum lipoproteins</keyword>
	<start_page>13</start_page>
	<end_page>22</end_page>
	<web_url>http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-390&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Rajabi</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>محمد</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>رجبی </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006872</code>
	<orcid>10031947532846006872</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>SH</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Mehran</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>شیوا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>مهران </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006873</code>
	<orcid>10031947532846006873</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>H.R</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Zakeri</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>حمیدرضا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>ذاکری </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006874</code>
	<orcid>10031947532846006874</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>A.R</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Khalilian</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>علیرضا</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>خلیلیان </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006875</code>
	<orcid>10031947532846006875</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>A</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Taleban</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>اعظم</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>طالبان فروغ </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006876</code>
	<orcid>10031947532846006876</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
