<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<journal>
<title>Journal of Mazandaran University of Medical Sciences</title>
<title_fa>مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران</title_fa>
<short_title>J Mazandaran Univ Med Sci</short_title>
<subject>Medical Sciences</subject>
<web_url>http://jmums.mazums.ac.ir</web_url>
<journal_hbi_system_id>1</journal_hbi_system_id>
<journal_hbi_system_user>admin</journal_hbi_system_user>
<journal_id_issn>1735-9260</journal_id_issn>
<journal_id_issn_online>1735-9279</journal_id_issn_online>
<journal_id_pii></journal_id_pii>
<journal_id_doi></journal_id_doi>
<journal_id_iranmedex></journal_id_iranmedex>
<journal_id_magiran></journal_id_magiran>
<journal_id_sid></journal_id_sid>
<journal_id_nlai></journal_id_nlai>
<journal_id_science></journal_id_science>
<language>fa</language>
<pubdate>
	<type>jalali</type>
	<year>1383</year>
	<month>6</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<pubdate>
	<type>gregorian</type>
	<year>2004</year>
	<month>9</month>
	<day>1</day>
</pubdate>
<volume>14</volume>
<number>44</number>
<publish_type>online</publish_type>
<publish_edition>1</publish_edition>
<article_type>fulltext</article_type>
<articleset>
	<article>


	<language>fa</language>
	<article_id_doi></article_id_doi>
	<title_fa>تاثیر گردوی ایرانی بر لیپیدهای سرم زنان یائسه</title_fa>
	<title>The effect of substituting Iranian walnut as a part of pufa in the diet on the serum lipid profile of mildly hypercholesterolemic post- menopausal women </title>
	<subject_fa></subject_fa>
	<subject></subject>
	<content_type_fa>پژوهشي-کامل</content_type_fa>
	<content_type>Research(Original)</content_type>
	<abstract_fa>&lt;div style=&quot;text-align: justify direction: rtl&quot;&gt;
&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;سابقه و هدف:&lt;/span&gt; نظر به شیوع بالای چربی های خون و با توجه به تناقضات موجود در تاثیر گردو بر فراسنج های آن چربی های خون (به ویژه تری گلیسرید و (HDL-C، این تحقیق به منظور تعیین تاثیر گردو بر سطح چربی های خون زنان یائسه مبتلا به افزایش خفیف کلسترول خون خفیف، مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی قلبی- عروقی تهران، سال 1381 انجام گرفت.&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;مواد و روش ها: &lt;/span&gt;تحقیق به روش نیمه تجربی از نوع مقایسه قبل و بعد بر روی 8 زن یائسه مبتلا به افزایش خفیف کلسترول خون خفیف انجام شد. در شروع و انتهای هفته چهارم مداخله،BMI و WHR محاسبه گردید. سه روز قبل از شروع مطالعه، به منظور تعیین کل چربی رژیم غذایی و اسیدهای چرب PUFA (لینولئیک و لینولنیک)،MUFA وSFA ، الگوی مصرف مواد غذایی از طریق پرسشنامه 24 ساعته یادآمد خوراک گرفته شد. به مدت چهار هفته، روزانه 25 تا 27 گرم گردو به عنوان بخشی از اسیدهای چرب PUFA در رژیم غذایی، جایگزین یک سوم کل چربی رژیم غذایی شد. کلسترول تام، تری گلیسرید،LDL-C و HDL-C در نمونه خون ناشتا در شروع و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. تغییرات چربی سرم و تغییرات BMI و WHR با آماره Paired t-test مورد سنجش قرار گرفت و تغییرات رژیم غذایی در مقاطع مورد بررسی با ANOVARM آزمون شد. &lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;یافته ها: &lt;/span&gt;تغییرات BMI و WHR قبل و بعد از مداخله از لحاظ آماری اختلاف معنی داری را نشان نداد. میزان کلسترول تام در حدود 8/14 درصد،LDL-C در حدود 25 درصد (P&lt;0.01) و نسبت LDL-C/HDL-C در حدود 3/29 درصد (P&lt;0.05) کاهش یافت. تغییرات تری گلیسرید،HDL-C و نسبت TC/HDL-C از لحاظ آماری معنی دار نبود.طی سه بار بررسی مصرف رژیم غذایی، در میزان دریافت انرژی و مواد مغذی، تغییر معنی داری مشاهده نشد. تنها دریافت اسید آلفا لینولنیک، از 0.48±0.28 گرم در هفته اول به 2.58±0.08 گرم در هفته دوم و 2.55±0.04 گرم در هفته چهارم، افزایش یافت.&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;استنتاج: &lt;/span&gt;جایگزینی گردو به عنوان بخشی از اسیدهای چرب PUFA در رژیم غذایی سبب کاهش سطحLDL-C و کلسترول تام شده و نسبت LDL-C/HDL-C را کاهش می دهد.
&lt;/div&gt;</abstract_fa>
	<abstract>
&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Background and purpose:&lt;/span&gt; Ïn view of the importance of controlling hyperlipidemia in prevention of cardiovascular disease and due to the conflicting reports on effects of walnut on serum lipids, especially triglyceride and HDL-Ç, this research was performed in order to determine the effect of substituting walnut as a part of PÜFÂ in the diet on the serum lipid profile of mildly hypercholesterolemic post- menopausal women.

&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Materials and methods:&lt;/span&gt; The study was a before and after clinical trial type, on 8 post- menopause women with mild hypercholesterolemia (Total cholesterol between 200-240 mg/dl, HDL-Ç over 40 mg/dl). Ânthropometric measurements before the study and after four weeks of intervention were made. Dietary pattern was assessed by a 24- hour dietary recall questionnaire, three days before study, two days in the 2nd week and two days in the 4th week. Dietary data were analyzed with Nutririonist ÏV Software. Âfter analysis of the patients diet, total fat, PÜFÂ, MÜFÂ and SFÂ were determined. Walnut fat was substituted as a part of PÜFÂ for one third of total fat. Âll patients received walnut for four weeks. Ïn order to determine serum cholesterol, triglyceride,LDL-Ç and HDL-Ç overnight fasting blood samples were collected in the beginning and at the 4th week of the study. Total cholesterol, triglyceride and HDL-Ç were measured by enzymatic methods and LDL-Ç was calculated by subtracting with the Friedewald equation. Statistical analysis: Çomparisons were made using parired t test and ÂNÔVÂ RM.

&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Results:&lt;/span&gt; During four weeks of the study no significant changes were observed in body mass index and waist to hip ratio. Total cholesterol and LDL-Ç were significantly decreased to 14.8% (P&lt;0.001) and 25% (P&lt;0.01) respectively. LDL-Ç, HDL-Ç was significantly reduced (P&lt;0.05)after four weeks. Ôther changes in the other lipidemic parameters were non-significant.

No Significant differences were found among dietary intake of carbohydrate, protein, fiber, total fat, saturated fatty acid, MÜFÂ, PÜFÂ (linoleic) during the 2nd and 4th week, only linolenic acid was significantly higher (P&lt;0.000).

&lt;br&gt;&lt;span style=&quot;font-weight: bold&quot;&gt;Çonclusion: &lt;/span&gt;Substituting walnut as a part of dietary PÜFÂ resulted in total cholesterol and LDL-Ç reduction and lowered LDL-Ç, HDL-Ç ratio.
</abstract>
	<keyword_fa>گردو، هیپرکلسترولمی، اسید آلفا لینولنیک، فراسنج چربی سرم</keyword_fa>
	<keyword>Walnut, hypercholesterolemia, alpha- linolenic acid and lipid profile</keyword>
	<start_page>21</start_page>
	<end_page>32</end_page>
	<web_url>http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-391&amp;slc_lang=fa&amp;sid=1</web_url>


<author_list>
	<author>
	<first_name>A</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Tavakkoli Darestani</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>آزاده</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>توکلی دارستانی </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006877</code>
	<orcid>10031947532846006877</orcid>
	<coreauthor>Yes
</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>S.M</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Kimiagar</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>سیدمسعود</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>کیمیاگر </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006878</code>
	<orcid>10031947532846006878</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


	<author>
	<first_name>N</first_name>
	<middle_name></middle_name>
	<last_name>Valaei</last_name>
	<suffix></suffix>
	<first_name_fa>ناصر</first_name_fa>
	<middle_name_fa></middle_name_fa>
	<last_name_fa>ولایی </last_name_fa>
	<suffix_fa></suffix_fa>
	<email></email>
	<code>10031947532846006879</code>
	<orcid>10031947532846006879</orcid>
	<coreauthor>No</coreauthor>
	<affiliation></affiliation>
	<affiliation_fa></affiliation_fa>
	 </author>


</author_list>


	</article>
</articleset>
</journal>
