Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
25
123
online
1
fulltext
fa
مقایسه حافظه و هیجان در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم
Comparing Memory and Emotion in Patients with Multiple Sclerosis and Healthy Individuals
روانشناسی
psychology
گزارش کوتاه
Brief Report
سابقه و هدف: بیماری مالتیپل اسکلروزیس یکی از مهمترین اختلالات سیستم عصبی مرکزی است و با وجود این که اختلالات شناختی عمده در این بیماری تشخیص داده شدهاند، اما مشکلات شناختی ضعیف و حتی متوسط در این دسته از بیماران مورد توجه چندانی نبوده است. در پژوهش حاضر هدف مقایسه حافظه و هیجان در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم بود.
مواد و روشها: در یک روش علی- مقایسهای پسرویدادی و با استفاده از نمونهگیری تصادفی از بین تمام بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیسی که در مرکز ام.اس بیمارستان الزهرا اصفهان بودند، 167 نفر به عنوان گروه بیمار انتخاب شدند و 68 نفر از همراهان بیماران هم جزو گروه سالم قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تست نشانه- چهره در 90 و 300 ثانیه، تست جمع زدن اعداد متوالی به صورت شنیداری و پرسشنامه روانعصبشناختی همراه بیمار بود. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده و علاوه بر آمار توصیفی از ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل کوواریانس و مانوا استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عوامل و تحلیل واریانس چندمتغیره حاکی از آن بود که تفاوت دو گروه سالم و بیمار با توجه به سه متغیر تستهای نشانه- چهره در 90 و 300 ثانیه و تست جمع زدن اعداد متوالی به صورت شنیداری معنادار بود (0001/0p<). در تست های نشانه چهره در 90 و 300 ثانیه، میانگین گروه بیمار بیشتر بود، اما در تست جمع زدن اعداد متوالی به صورت شنیداری گروه سالم نمرات بالاتری کسب کردند. ولی در مورد پرسشنامه روانعصبشناختی همراه بیمار تفاوت معنیداری مشاهده نشد (76/0= p).
استنتاج: آسیبهای حافظه و هیجان در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس به راحتی به کمک آزمونهای استفاده شده در این مطالعه قابل ارزیابی است و این آزمون ها ابزار ساده و مفیدی را به بالینگرها و نورولوژیستها معرفی میکند.
Background and purpose: Multiple sclerosis (MS) is one the main diseases of the central nervous system. While the significance of cognitive decline in MS patients is well recognized, mild to moderate forms of cognitive dysfunction has received little attention. This study aimed at comparing memory and emotion in patients with multiple sclerosis and healthy individuals.
Materials and methods: In a retrospective research 176 MS patients were randomly selected from all patients attending MS clinic in Alzahra Hospital in Isfehan and 68 healthy individuals who were chosen from patients’ caregivers. MS Neuropsychological Screening Questionnaire (MSNQ), Face Symbol Test (FST) in 90 and 300 seconds and Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT) were administered. The data was analyzed in SPSS applying descriptive statistics, pearson’s correlation coefficient, covariate and multivariate analyses.
Results: Covariate and multivariate analyses showed significant difference between the two groups in Face Symbol Test in 90 and 300 seconds and Paced Auditory Serial Addition Test (P<0.0001). In Face Symbol Test in 90 and 300 seconds, the patients had higher scores while healthy individuals obtained higher scores in Paced Auditory Serial Addition Test. No significant difference was observed in the results of Neuropsychological Screening Questionnaire in both groups (P=0.76).
Conclusion: Dysfunction of memory and emotion in patients with multiple sclerosis is simply assessed by the tests performed in our study. They are useful and simple to use, thereby, more convenient for clinicians and neurologists.
حافظه, هیجان, مالتیپل اسکلروزیس, افراد سالم
Memory, emotion, multiple sclerosis, healthy individuals
203
207
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-53&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Moradi Shahrbabak
زهرا
مرادی شهربابک
z_62moradi@yahoo.com
100319475328460049387
100319475328460049387
Yes
MSc in Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Karim
Asgari
کریم
عسگری
100319475328460049388
100319475328460049388
No
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Hosein
Molavi
حسین
مولوی
100319475328460049389
100319475328460049389
No
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران