Journal of Mazandaran University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
J Mazandaran Univ Med Sci
Medical Sciences
http://jmums.mazums.ac.ir
1
admin
1735-9260
1735-9279
fa
jalali
1394
8
1
gregorian
2015
11
1
25
130
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلاء به سندرم روده تحریکپذیر
Efficacy of Mindfulness on Anxiety and Depression in Patients with Irritable Bowel Syndrome
روانشناسی
psychology
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<p dir="RTL">سابقه و هدف: اضطراب و افسردگی از جمله علایم شایع در اختلال سندرم روده تحریکپذیر به شمار میآید. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی درمان ذهنآگاهی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلاء به سندرم روده تحریکپذیر است.</p>
<p dir="RTL">مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی) میباشد. نمونه آماری پژوهش، شامل 30 بیمار مبتلاء به سندرم روده تحریکپذیر بود که از میان کلیه بیمارانی که در سال 1393 به مراکز درمانی شهر تبریز مراجعه کرده بودند و پس از مصاحبه، دریافت ملاکهای تشخیصی <span dir="LTR">Rome-III</span> و تکمیل پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده (15 نفر برای هر گروه) انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 8 جلسهای (هفتهای یک جلسه گروهی 90 دقیقهای به مدت دو ماه) درمان ذهنآگاهی در گروه آزمایشی، مجدداً پرسشنامه اضطراب و افسردگی به عنوان پسآزمون در هر دو گروه تکمیل شد. سپس دادههای جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیره در نرمافزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL">یافتهها: براساس یافتهها، درمان ذهنآگاهی در کاهش اضطراب و افسردگی بیماران مبتلاء به سندرم روده تحریکپذیر در گروه آزمایشی به طور معناداری مؤثر بوده است.</p>
<p dir="RTL">استنتاج: درمان ذهنآگاهی به عنوان درمانی مؤثر در بهبود نشانههای اضطراب و افسردگی بیماران مبتلاء به سندرم روده تحریکپذیر کاربرد دارد و میتوان با اجرای آن به بهبود وضعیت روانی آنها کمک کرد.</p>
<p dir="ltr"><strong>Background and purpose:</strong> Anxiety and depressive symptoms are common in patients with irritable bowel syndrome. The aim of this study was to determine the efficacy of mindfulness on improving anxiety and depression in patients suffering from irritable bowel syndrome.</p>
<p dir="ltr"><strong>Materials and methods: </strong>In an experimental study (pretest-posttest randomized experiment) we included 30 patients with irritable bowel syndrome attending Hospitals of Tabriz, 2014. Data was collected using the Rome-III diagnostic criteria and the Beck Anxiety Inventory. The participants were randomly selected and divided into control and experimental group (n=15 per group). In experimental group, the mindfulness therapy was performed in 8 sessions, once a week for 90 minutes. Beck Anxiety Inventory was readministered as post-test to both groups. Data was then collected in SPSS V.20 using Multivariate analysis of covariance.</p>
<p dir="ltr"><strong>Results:</strong> In this study mindfulness was found to be significantly effective in reducing anxiety and depression in experimental group.</p>
<p dir="ltr"><strong>Conclusion:</strong> Mindfulness therapy could be used as an effective treatment in improving anxiety and depression in patients suffering from irritable bowel syndrome.</p>
سندرم روده تحریکپذیر, اضطراب, افسردگی, درمان ذهنآگاهی
Irritable bowel syndrome, anxiety, depression, mindfulness
52
61
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-126&slc_lang=fa&sid=1
Javad
Mohamadi
جواد
محمدی
100319475328460054076
100319475328460054076
No
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Lorestan, Khorramabad, Iran
. دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
Fazlollah
Mir Drikvand
فضل اله
میردریکوند
100319475328460054077
100319475328460054077
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Lorestan, Khorramabad, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
Amir
Azizi
امیر
عزیزی
amir28144@gmail.com
100319475328460054078
100319475328460054078
Yes
PhD Student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Lorestan, Khorramabad, Iran
. دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران