Azizpoor M, Shafipour V, Moosazadeh M, Esmaeili R. Effect of Nursing Trainings on the Correct Application of Physical Restrictors in Intensive Care Units. J Mazandaran Univ Med Sci 2018; 28 (164) :63-73
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10640-fa.html
عزیزپور ماهتابه، شفیع پور ویدا، موسی زاده محمود، اسمعیلی روانبخش. تاثیر آموزش به پرستاران بر میزان استفاده صحیح از مهارکنندههای فیزیکی در بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1397; 28 (164) :63-73
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-10640-fa.html
چکیده: (3561 مشاهده)
سابقه و هدف: مهار کنندههای فیزیکی به طور شایع در بخشهای مراقبت های ویژه استفاده میشوند. فقدان دانش کافی در زمینه کاربرد این ابزارها سبب استفاده نابجا و ایجاد عوارض و مشکلات برای بیماران میگردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پرستاران در استفاده از مهار کنندههای فیزیکی و میزان کاربرد صحیح آن در بیماران بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه طراحی و انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با کد کارازمایی بالینی IRCT2016052919677N2 که در سال 1395 انجام پذیرفت، میزان استفاده از مهار کننده های فیزیکی و میزان کاربرد صحیح آن در بیماران بستری در بخش های ویژه در گروه مداخله و شاهد ثبت و بعد از یک دوره آموزشی، با میزان استفاده از مهار کننده های فیزیکی و کاربرد صحیح آن در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش مقایسه شد. فاصله زمانی بین پایان آموزش و شروع بررسی، 15 روز بود. جهت آنالیز دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: استفاده از مهارکنندههای فیزیکی قبل از آموزش در گروه مداخله 8/49 درصد و در گروه شاهد 7/49 درصد و بعد از آموزش، درگروه مداخله 6/37 درصد و در گروه شاهد 7/49 درصد بود. بین دو گروه قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود داشت. میزان استفاده صحیح از مهار کنندههای فیزیکی در گروه مداخله قبل آموزش 34 درصد و گروه شاهد 3/37 درصد و بعد از آموزش در گروه مداخله 9/37 درصد و گروه شاهد 3/37 درصد بود (001/0 p<).
استنتاج: آموزش به پرستاران می تواند منجر به کاهش استفاده از مهارکنندههای فیزیکی و همچنین افزایش میزان استفاده صحیح از مهارکننده های فیزیکی در بخش های مراقبت های ویژه شود و لذا این امر باید مدنظر دست اندرکاران قرار گیرد.
شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N2014122220394IRCT
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
پرستاری