Manzari Z, Masoumian Hoseini S T, Karimi Moonaghi H, Behnam Vashani H. Effect of Education Based on Nursing Model of Dynamism and Continuous Improvement in Seeking Assurance and Getting Approve on Nurses’ Knowledge, Attitude and Practice about Their Role in Organ Donation Process . J Mazandaran Univ Med Sci 2014; 24 (119) :141-153
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4691-fa.html
منظری زهراسادات، معصومیان حسینی سیده تکتم، کریمی مونقی حسین، بهنام وشانی حمیدرضا. تاثیر آموزش مبتنی بر مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینانیابی و تأییدپذیری بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه نقش پرستاران درفرآیند اهدای عضو. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (119) :141-153
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-4691-fa.html
چکیده: (8015 مشاهده)
سابقه و هدف: موفقیت فرآیند اهدای عضو ارتباط نزدیکی با میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران نسبت به فرآیند اهدای عضو دارد لذا باید پرستارانی را که با این پدیده سروکار دارند با نقشهای خود در این فرآیند آشنا ساخت. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینانیابی و تاییدپذیری بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه نقش پرستاران در فرآیند اهدای عضو انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، بیمارستانهای قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد به صورت تصادفی در یکی از گروههای آزمون و کنترل قرارداده شدند. سپس به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای60 پرستار آیسییو (30 نفر در هرگروه) انتخاب شدند. در گروه مداخله برنامه آموزشی مبتنی بر سازههای مدل پویایی و بهبود مستمر اطمینانیابی و تاییدپذیری و برای گروه کنترل برنامه آموزشی رایج در زمینه فرآیند اهدای عضو اجرا شد. هر دو گروه قبل و 1ماه بعد از مداخله پرسشنامه دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستار در فرآیند اهدای عضو را تکمیل نمودند.
یافتهها: قبل از مداخله میانگین نمره دانش (36/0P=)، نگرش (27/0P=) و عملکرد (59/0P=) پرستاران در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت؛ اما پس از اجرای مداخله در میانگین نمره دانش (001/0p<)، نگرش (001/0p<) و عملکرد (001/0p<) پرستاران در گروه مداخله با گروه کنترل اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد.
استنتاج: نتایج نشان داد که برگزاری برنامه آموزشی مبتنی بر مدل پویایی و بهبود مستمر اطمینانیابی نسبت به برنامه آموزشی رایج در زمینه افزایش دانش، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با نقش پرستاران در فرآیند اهدایعضو موثرتر است. لذا پیشنهاد میشود به منظور آموزش پرستاران و آگاه نمودن آنها از نقشهای مهم پرستار در فرآیند اهدای عضو از مدل پرستاری پویایی و بهبود مستمر اطمینانیابی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
پرستاری