سابقه و هدف: رضایت بیمار پدیده پیچیدهای است که تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. مراقبت پرستاری یکی از مهمترین عوامل شناخته شده است. لذا این مطالعه به بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در بیمارستانهای دولتی شهر بهشهر در سال 1393 پرداخته است.
مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی– مقطعی بر روی 300 بیمار به شیوه نمونهگیری در دسترس انجام شده است. دادهها به وسیله پرسشنامه رضایت بیمار (PSI) جمعآوری و توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون آماری دقیق فیشر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: با توجه به دادهها، تنها 3 درصد افراد از خدمات پرستاری ارائه شده رضایت کامل داشتند، 20 درصد رضایت متوسط و 77 درصد بیماران بستری از خدمات پرستاری ناراضی بودند. بیشترین رضایتمندی از خدمات پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی و کمترین رضایتمندی در بخش داخلی زنان وجود داشت. در میان متغیرها تنها نوع بخش با رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارتباط معنیدار آماری داشت (01/0< p).
استنتاج: پژوهش حاضر نشان داد که میزان رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری در سطح مطلوبی قرار ندارد. نظر به این که کارایی سازمان و رضایت مددجو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند، لذا ارزیابی منظم و مستمر میزان رضایتمندی بیماران از ارائه خدمات در بیمارستانها ضروری به نظر میرسد. ضمن آنکه باید با شناسایی عوامل مرتبط و ارائه راهکارهای عملیاتی، در جهت حذف عوامل ایجاد کننده نارضایتی و افزایش بهرهوری سازمان گام برداریم.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |