دوره 20، شماره 1 - ( ویژه نامه اسفند (شماره 1) 1389 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 261-254 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Janati Y, Musavi S A, Âzimi Lolaty H, Fani Saberi L, Hamta A, Feyzi S et al . Investigating Emotional Intelligence and Self Esteem Level Among Nursing and Midwifery Students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2010. J Mazandaran Univ Med Sci 2011; 20 (1) :254-261
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-970-fa.html
جنتی یداله، موسوی سیده عاطفه، عظیمی لولتی حمیده، فانی صابری لاله، همتا امیر، فیضی سعید و همکاران.. بررسی میزان هوش هیجانی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1389; 20 (1) :254-261

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-970-fa.html


چکیده:   (21110 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه هوش هیجانی در ابعاد مختلف زندگی افراد اعم از تحصیل، شغل و محیط اجتماعی اهمیت روز افزونی یافته است. در این بین یکی از ویژگی‌های شخصیت به هنجار برخورداری از عزت نفس است که می‌تواند سطح هوش هیجانی افراد را دستخوش تغییر کند. نظر به اهمیت هوش هیجانی و عزت نفس، این پژوهش با هدف تعیین میزان هوش هیجانی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1389 انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این پژوهش که از نوع توصیفی- مقطعی است، آزمون های هوش هیجانی MSEIS و عزت نفس کوپر اسمیت بر روی 145 نفر از دانشجویان رشته های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که با روش سرشماری انتخاب شده بودند اجرا گردید. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از نرم‌افزار 16SPSS با کمک آمار توصیفی و آزمون کای اسکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در این بررسی هوش هیجانی دانشجویان 8/13 درصد، 7/71 درصد، 5/14 درصد به ترتیب در سطوح بالا، متوسط و پایین بوده است. افزون بر آن 91 درصد از کل دانشجویان دارای عزت نفس بالا بوده‌اند. یافته‌ها نشان داد که هوش هیجانی با عزت نفس ارتباط معنی‌دار دارد (001/0p<). استنتاج: با توجه به متوسط بودن سطح هوش هیجانی به نظر می‌رسد توجه به هوش هیجانی برای ارتقاء بهداشت روانی و به تبع آن موفقیت در دانشجویان از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار باشد. لذا پیشنهاد می‌گردد تا در برنامه آموزشی دانشگاه به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن در دانشجویان توجه لازم به عمل آید.
واژه‌های کلیدی: عزت نفس، دانشجویان، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 291 kb]   (6829 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb