haghshenas Z, nouri R, moradi A, sarami G. Evaluation of Coping Styles, Metacognition and its Relationship with Test Anxiety in Tehran Teacher Training University. J Mazandaran Univ Med Sci 2013; 22 (1) :145-155
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3448-fa.html
حق شناس گرگابی زینب، نوری قاسم آبادی ربابه، مرادی علیرضا، صرامی غلامرضا. ارزیابی سبک های مقابله، باورهای فراشناختی و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 22 (1) :145-155
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3448-fa.html
چکیده: (9307 مشاهده)
سابقه و هدف: روابط علّی متغیرهای سبک های مقابله، فراشناخت و اضطراب امتحان بر اساس مدل مفهومی کارکرد اجرایی خود نظم بخش (مدل ولز و متیوس 1999) در جمعیت دانشجویان ارزیابی شد.
مواد و روشها: 638 نفر دانشجو یان دختر و پسر دانشگاه تربیت معلم و دانشکده پردیس کشاورزی در بازه زمانی آبان تا آذرماه 1389، از طریق نمونهگیری سهمیهای نسبتی در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامههای اضطراب امتحان نجاریان و همکاران، پرسشنامه سبکهای مقابله با فشار روانی اندلر و پارکر و پرسشنامه باورهای فراشناخت ولز را تکمیل کردند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد راهبردهای مقابله هیجان مدار و مساله مدار، در رابطه باورهای فراشناخت و اضطراب امتحان نقش میانجی دارند. اما راهبردهای مقابلهای اجتنابی در رابطه باورهای فراشناخت واضطراب امتحان نقش میانجی نداشت. از میان پنج بعد فراشناخت فقط باور فراشناختی مثبت و اطمینان شناختی اثر مستقیم بر اضطراب امتحان داشتند اما اثر ابعاد دیگر غیر مستقیم بود.
استنتاج: با توجه به یافتههای پژوهش، تمرکز بر نوع راهبرد مقابلهای، میتواند اثر مهمی در اضطراب امتحان دانشجویان داشته باشد. پیشنهاد میشود مداخلات درمانی مبتنی بر فرا شناخت و مقابله در درمان اختلال اضطراب امتحان مورد توجه قرار بگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی