دوره 22، شماره 94 - ( آبان 1391 )                   جلد 22 شماره 94 صفحات 98-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (12448 مشاهده)
سابقه و هدف: افسردگی و هراس اجتماعی از اختلالات متداول روان پزشکی‌اند. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین توانایی حل مسئله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 403 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر (245 زن و 158 مرد) با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه هراس اجتماعی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-13 و همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها حاکی از رابطه توانایی حل مسله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی بود (001/0 p). اختلاف معنی‌داری در میزان افسردگی و هراس اجتماعی دانشجویان دارای توانایی حل مسئله اجتماعی کم، متوسّط و زیاد وجود داشت. دانشجویانی که از توانایی حل مسئله اجتماعی بالاتری برخوردار بودند، افسردگی و هراس اجتماعی کمتری داشتند(001/0 p). استنتاج: توانایی حل مسئله اجتماعی بر کاهش افسردگی و هراس اجتماعی دانشجویان تأثیر می‌گذارد. آموزش این مهارت می‌تواند منجر به ارتقاء سطح سلامت روانی آن‌ها گردد.
متن کامل [PDF 167 kb]   (4809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.