چکیده: (۱۳۱۴۳ مشاهده)
سابقه و هدف: افسردگی و هراس اجتماعی از اختلالات متداول روان پزشکیاند. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین توانایی حل مسئله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی در دانشجویان بود.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 403 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر (245 زن و 158 مرد) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه هراس اجتماعی استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-13 و همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه تحلیل شدند.
یافتهها: تحلیل دادهها حاکی از رابطه توانایی حل مسله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی بود (001/0 p). اختلاف معنیداری در میزان افسردگی و هراس اجتماعی دانشجویان دارای توانایی حل مسئله اجتماعی کم، متوسّط و زیاد وجود داشت. دانشجویانی که از توانایی حل مسئله اجتماعی بالاتری برخوردار بودند، افسردگی و هراس اجتماعی کمتری داشتند(001/0 p).
استنتاج: توانایی حل مسئله اجتماعی بر کاهش افسردگی و هراس اجتماعی دانشجویان تأثیر میگذارد. آموزش این مهارت میتواند منجر به ارتقاء سطح سلامت روانی آنها گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |