دوره 22، شماره 96 - ( دی ماه 1391 )                   جلد 22 شماره 96 صفحات 79-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9160 مشاهده)
سابقه و هدف: مدل‌های شناختی بر نقش ترس از ارزیابی منفی در اضطراب اجتماعی تأکید دارند. اخیراً ترس از ارزیابی مثبت، به‌عنوان یک مؤلفه شناختی دیگر در اضطراب اجتماعی مطرح گردیده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه این سازه جدید و اضطراب اجتماعی با کنترل ترس از ارزیابی منفی بود. مواد و روش‌ها: نمونه های پژوهش 176 (88 دختر و 88 پسر) دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید چمران می باشند که با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی مثبت را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج حاکی از همبستگی بین ترس از ارزیابی مثبت با "اضطراب اجتماعی" و مؤلفه "خودپنداشت اجتماعی" ناشی از آن است، اما همبستگی آن با ترس از ارزیابی منفی و مؤلفه "علایم اضطراب" معنی‌دار نیست. نتایج سه رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که ترس از ارزیابی مثبت پس از کنترل ترس از ارزیابی منفی بخش معنی‌داری از واریانس "اضطراب اجتماعی" و "خودپنداشت اجتماعی" را تبیین می‌نماید اما نقش آن در پیش‌بینی "علایم اضطراب" معنی‌دار نیست. تمایز دو سازه در تحلیل عوامل اکتشافی نیز با بارگذاری ماده‌های ترس از ارزیابی مثبت و ترس از ارزیابی منفی روی دو عامل جداگانه آشکار شد. استنتاج: به نظر می‌رسد که ترس از ارزیابی مثبت در اضطراب اجتماعی نقشی مستقل از ترس از ارزیابی منفی ایفاء می‌کند و این دو سازه احتمالاً با انواع متفاوتی از علایم اضطرابی مرتبط هستند.کاربرد یافته‌ها در مدل پردازی و درمان اضطراب اجتماعی مورد بحث قرار گرفته است.
متن کامل [PDF 230 kb]   (3374 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی