Sadr Moharrerpour S, Nikpour M, Alijanpour M, Mohammadi M, Vakilian M. Association between Electrolyte Disorders and the Severity of COVID-19 Infection in Children Admitted to Amirkola Hospital 2020-21. J Mazandaran Univ Med Sci 2023; 33 (225) :136-144
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18769-fa.html
صدر محررپور سحر، نیک پور مریم، علیجانپور مرتضی، محمدی محسن، وکیلیان مریم. ارتباط اختلالات الکترولیتی با شدت عفونت کووید-19 در کودکان بستری در بیمارستان امیرکلا در سال 1400-1399. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (225) :136-144
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-18769-fa.html
چکیده: (1266 مشاهده)
سابقه و هدف: ویروس کرونا میتواند اختلالات الکترولیتی ایجاد کند که الگوی بالینی آن در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. هدف از این مطالعـه تعییـن ارتباط اختلالات الکترولیتـی با شدت بیماری در کودکان مبتلا به عفونت کووید-19 بستری در بیمارستان امیرکلا بود.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی کودکان 1ماه تا 18 سال مبتلا به عفونت کووید-19 (تایید تشخیص با روش PCR) که از اسفند 1398 تا تیرماه 1400 به بیمارستان کودکان امیرکلا مراجعه کردند، انجام شد. سطح سرمی پتاسیم، سدیم و کلسیم مطالعه در بدو بستری در بیمارستان اندازهگیری شد. شدت عفونت کووید-19 در کودکان با معیار PEWS (Pediatric Early Warning Score) ارزیابی شد. از آزمونهای آماری کای اسکور، واریانس یکطرفه و آزمون لجیستیکی استفاده گردید.
یافتهها: از 160 کودک در ابتدای مطالعه، 122 نفر انتخاب شدند. شایعترین اختلال الکترولیتی شامل هیپوناترمی (42/6 درصد) و هیپوکلسمی (16/4درصد) بود. بین اختلالات کلسیم(0/30 P=) و پتاسیم(0/12 P=). و شدت عفونت بیماری کووید-19 ارتباط معنیدار یافت نشد. اختلال سطح سدیم با شدت عفونت بیماری کووید-19 ارتباط معنیدار داشت (0/001 P<). همچنین نتایج آزمون لجیستیکی نشان داد بعد از تعدیل متغیرهای سن و جنس، کودکان با هیپوناترمی شانس بالاتری از شدت عفونت کووید-19 را تجربه میکنند (6/31/00 Or:؛ 15/28، 2/61 CI:؛ 0/0001 P<).
استنتاج: در مطالعه حاضر هیپوناترمی و هیپوکلسمی شایعترین اختلالات الکترولیتی در کودکان مبتلا به کووید-19 بود و هیپوناترمی با افزایش شانس شدت عفونت کووید-19 همراه میباشد. توصیه میشود در کودکان مبتلا به کووید-19 هیپوناترمی و هیپوکلسمی مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
کودکان