دوره 17، شماره 57 - ( فروردين 1386 )                   جلد 17 شماره 57 صفحات 67-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari H, Vahidshahi K, Kosaryan M, Mahmoodi M. Comparison between the results of academic staff self assessment and those made by the students, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, 2006.. J Mazandaran Univ Med Sci. 2007; 17 (57) :67-74
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-199-fa.html
محمدجعفری حمید، وحیدشاهی کوروش، کوثریان مهرنوش، محمودی میترا. بررسی مقایسه ای نتایج «خود ارزیابی» اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ارزیابی دانشجویان از آنان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1386; 17 (57) :67-74

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-199-fa.html


چکیده:   (10098 مشاهده)
سابقه و هدف: ارزشیابی آموزشی به یک فرآیند ساختارمند که برای تعیین کیفیت و اثربخشی یک برنامه یا فرآیند آموزشی به اجرا در می آید، اطلاق می گردد. ارزشیابی اساتید از موثرترین روش ها برای تضمین کیفیت و شرط اساسی ارتقای کیفی مستمر است. گرچه ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بطور معمول انجام شده و در مورد آن مطالعه صورت می گیرد، اما «خودارزشیابی» اساتید تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته و مطالعات جامعی در مورد آن انجام نشده است. در این مطالعه مقایسه خود ارزشیابی اساتید با ارزشیابی دانشجویان از آنان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1384 مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها: مطالعه از نوع تحلیل همبستگی بوده و جامعه مورد مطالعه اعضا هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده اند. روش نمونه گیری مبتنی بر دسترس بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش: مشخصات دموگرافیک و آموزشی، ارزیابی تدریس تئوری و ارزیابی آموزش بالینی بوده که پایایی و روایی آن به تایید رسید. هر استاد توسط خودش و سه دانشجو که به طور تصادفی انتخاب شدند مورد ارزشیابی قرار گرفته و در نهایت همبستگی نمرات داده شده توسط اساتید به خودشان و دانشجویان به آنها و معنادار بودن اختلاف ایندو در نرم افزار SPSS 11 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تعداد 35 نفر از اساتید در «خودارزشیابی» شرکت کردند. سن آنها 43.7 ± 7.46 سال و 73 درصد مرد بودند. در مورد شیوه فعلی ارزشیابی استاتید: 95.2 درصد دانشجویان و تنها 80.6 درصد اساتید با شیوه فعلی ارزشیابی اساتید موافق بودند (P<0.001). بین نمرات "خود ارزشیابی" اساتید با ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان نه تنها همبستگی بسیار ضعیفی وجود داشت (r=0.125 , r=0.025) بلکه بین میانگین نمرات "خود ارزشیابی" اساتید و ارزشیابی آنان توسط دانشجویان اختلاف معنادار وجود داشت (P<0.001) که این ناهمبستگی درآموزش بالینی و دربخش های مینور بیش تر بود.
استنتاج: بین "خود ارزشیابی" اساتید و ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان نه تنها همبستگی ضعیفی وجود دارد بلکه اختلاف آنها معنا دار است. به نظر می رسد باید جهت تقویت توانایی "خود ارزشیابی" اساتید و همچنین نزدیک تر کردن ملاک های ارزشیابی اساتید و دانشجویان مداخلات آموزشی لازم طراحی گردد.
متن کامل [PDF 238 kb]   (2397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb