Rahmani A, Gill P, Moradi S, Zabihi Zazoly A, Amuei F, Rafati A. Evaluating the Lifelong Learning Approach to Demand-Oriented Research in Student Theses Using the ADDIE Model. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 34 (240) :116-128
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20902-fa.html
رحمانی ابوالقاسم، گیل پوریا، مرادی سیاوش، ذبیحی ززولی عاطفه، عموئی فتانه، رافتی عادله. طراحی و ارزیابی برنامه آموزش مادام العمر و پژوهش تقاضا محور در پایان نامههای دانشجویی بر اساس مدل ADDIE. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1403; 34 (240) :116-128
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-20902-fa.html
چکیده: (537 مشاهده)
سابقه و هدف: اهمیت پایاننامههای آموزشی و سهم بسزای آن در پاسخگویی به نیازهای جامعه بر کسی پوشیده نیست. بخش قابلتوجهی از پژوهش در قالب پایاننامههای دانشجویی انجام میشود. برای نگارش پایاننامه هم اهداف آموزشی و هم اهداف پژوهشی در نظر گرفته شده است. در واقع پایاننامه، برنامهریزی درسی پنهان و خاص خود را دارد که برای دستیابی به آن نیاز است تا انجام پژوهش نیز آموزش داده و فرصتهای آموزشی آن مدیریت شود. در این راستا گروه نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، برنامه آموزشی برای آموزش دادن پژوهش تقاضا محور در قالب پایان نامه آموزشی به دانشجویان کارشناسی ارشد اجرا کرد. در آن از مولفههای رویکرد یادگیری مادامالعمر و گامهای مدل ADDIE برای طراحی آموزشی استفاده شد تا با این کار فراگیر هم در زمینه پژوهش تقاضا محور توانمند شود و هم با اجرای این برنامه به تقویت و تمرین مولفههای یادگیری مادام العمر در دانشجویان کمک شود. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی این برنامه از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی بوده است.
مواد و روشها: در این مطالعه از روش کیفی- مداخلهای با رویکرد اقدام پژوهی، از آنالیز محتوایی مرسوم برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبههای نیمه ساختارمند انفرادی با دانشجویان کارشناسی ارشد بود.
یافتهها: بررسی نظرات مشارکتکنندگان نشان داد که اغلب آنها با بکار بردن کلماتی نظیر"مناسب بودن استراتژی"، "توجه به نیاز جامعه"، "ایجاد بستر شغلی" و "توجه به دانشجو" رضایت خود را از اجرای برنامه مذکور اعلام داشتهاند. با تجزیه و تحلیل دادهها، نظرات فراگیران در 4 طبقه و 9 زیرطبقه قرار داده شد.
استنتاج: از نظر دانشجویان این دوره در عملکرد مناسب آنها جهت شغل آینده شان، مفید و کاربردی بوده است. آنها عمده مزایای آن را در تفکر بیشتر و ایجاد انگیزه و پرورش خلاقیت و برقراری ارتباط با نهادهای مختلف به عنوان بازار هدف بیان کردهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكی