دوره 21، شماره 84 - ( مهر 1390 )                   جلد 21 شماره 84 صفحات 131-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabirzadeh A, Bozorgi F, Motamed N, Mohseni Saravi B, Baradari A, Dehbandi M. Survey on Attitude of Chief Managers of Hospitals Towards Voluntary Incident Reporting System, Mazandaran University of Medical Sciences, 2010-2011. J Mazandaran Univ Med Sci. 2011; 21 (84) :131-137
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-678-fa.html
کبیرزاده آذر، بزرگی فرزاد، معتمد نیما، محسنی ساروی بنیامین، قلی پوربرادری افشین، دهبندی مصطفی. بررسی نگرش مدیران ارشد بیمارستان ‌ها نسبت به نظام داوطلبانه گزارش ‌دهی خطاهای پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1390; 21 (84) :131-137

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-678-fa.html


چکیده:   (10902 مشاهده)
سابقه و هدف: در کشور ما برآورد واقعی از میزان خطاهای رخ داده وجود نداشته و به نظر می ‌رسد وجود نگرش نامتناسب با این تفکر مانع اصلی گزارش خطاها باشد. با توجه به نقش مدیر در عملیات اجرایی هر موسسه، این مطالعه با هدف بررسی نگرش مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به گزارش ‌دهی داوطلبانه خطا انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی و مقطعی است که به صورت سرشماری از روسا، مدیران، روسای پرستاری (مترون)، سوپروایزرها و سرپرستاران از 32 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران پرسشگری شد. پرسشنامه ‌ای خودایفا در دو بخش و شامل سوالات بسته جهت تعیین تجربه از خطای پزشکی و همچنین بررسی نگرش ایشان در خصوص گزارش ‌دهی داوطلبانه خطاهای پزشکی در بیمارستان به کار برده شد. پرسشنامه بر اساس مروری بر مطالعات و اهداف تحقیق طراحی و دارای روایی صوری و در مطالعه مقدماتی دارای ضریب پایایی 0.796 بود.
یافته ها: از تعداد 278 مورد (54 درصد) پرسشنامه گردآوری شده، 39.6 درصد مدیران تجربه خطای پزشکی را داشته و 68.4 درصد بیان داشته‌ اند که در بیمارستانی که آنان کار می ‌کنند، خطاها گزارش می ‌شود. سنجش نگرش مدیران نشان داد اکثر آنان (95.7 درصد) معتقدند که گزارش ‌دهی خطاهای پزشکی باعث بهبود ایمنی بیمار خواهد شد. در خصوص «نیاز به رویکرد متفاوت در سیاست ‌های اجرایی» 89.6 مدیران نظر موافق داشتند. همچنین 85 درصد نیز «رویکرد تنبیهی صرف» را برای جلوگیری از رخداد مجدد خطا بی‌ تاثیر دانسته ‌اند.
استنتاج: اکثریت مدیران با اجرای سیستمی برای گزارش ‌دهی و آنالیز خطاهای پزشکی موافقت دارند. به نظر می ‌رسد، نهادینه کردن فرهنگ گزارش ‌دهی و بررسی خطاها به صورت سیستماتیک و غیرفردی اولین قدم در تحقق این مهم باشد.
متن کامل [PDF 216 kb]   (2039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb