دوره 26، شماره 144 - ( دی 1395 )                   جلد 26 شماره 144 صفحات 65-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasbi B, Abedi G, Abedini E, Nadi A, Moosazadeh M, Rostami F. Analysis of Patients’ Satisfaction from Urban Family Physician Program in Mazandaran Province. J Mazandaran Univ Med Sci. 2017; 26 (144) :65-75
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9241-fa.html
طهماسبی بهرام، عابدی قاسم، عابدینی احسان، نادی علی اصغر، موسی زاده محمود، رستمی فریده. تحلیلی بر رضایتمندی بیماران از اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان مازندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران . 1395; 26 (144) :65-75

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9241-fa.html


چکیده:   (2675 مشاهده)

سابقه و هدف: پزشک خانواده موظف به ارائه خدمات با کیفیت، جامع و متناسب با نیاز مردم برای تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جمعیت تحت پوشش خود می‌باشد تا رضایت بیماران‌شان را جلب نمایند، لذا پژوهش حاضر با هدف تحلیلی بر رضایتمندی بیماران از اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان مازندران در سال 94 اجرا شد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 1500 بیمار با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای از بین نمونه‌ها در شهرهای مختلف استان مازندران انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها توسط پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر اهداف پژوهش با 30 گویه در شش بعد شامل: خدمات، ارائه خدمات، دسترسی خدمات، کارکنان پزشک، کارکنان دستیار و تصویرذهنی هرکدام با 5 گویه انجام شد که روایی آن مورد تأیید خبرگان قرارگرفت و پایائی آن با محاسبه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) هر یک از ابعاد پرسشنامه به ترتیب برابر با 84/0، 86/0، 92/0، 79/0، 83/0 ، 85/0 تأیید شد.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که از میان شش عامل، رضایتمندی نسبی بیماران تنها در مورد کارکنان پزشک (001/0 < p) به دست آمد و در بقیه موارد، رضایتمندی حاصل نشد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که عامل خدمات با ضریب استاندارد و عدد معناداری (48/0، 07/14)، ارائه خدمات (46/0، 68/12)، دسترسی به خدمات (49/0، 28/14)، کارکنان پزشک (58/0، 09/17)، کارکنان دستیار (71/0، 82/20) و تصویر ذهنی (37/0، 39/10)، عواملی تاثیرگذار بر رضایتمندی بیماران هستند.

استنتاج: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که عوامل و دست اندرکاران نظام مراقبت سلامت به ویژه افراد ارائه‌دهنده خدمات مراقبت سلامت در حوزه پزشک خانواده، سعی و تلاش بیش‌تری در ارائه هرچه بهتر خدمات مراقبت سلامت به بیماران نموده تا رضایتمندی آن‌ها را هرچه بیش‌تر جلب نمایند.

واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، بیمار، پزشک خانواده
متن کامل [PDF 722 kb]   (877 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb