Heidari T, Azimi -Lolaty H, Mousavi S M, Mousavinasab S N. Effects of Family and Patient Oriented Educational Program on the Symptoms of Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. J Mazandaran Univ Med Sci 2020; 30 (184) :136-141
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13259-fa.html
حیدری طاهره، عظیمی لولتی حمیده، موسوی سید محمد، موسوی نسب سید نورالدین. تاثیر برنامه آموزشی خانواده-بیمار محور بر
علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1399; 30 (184) :136-141
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-13259-fa.html
چکیده: (2461 مشاهده)
سابقه و هدف: اختلال وسواس جبری تاثیرات منفی بر بیماران و خانوادههای آنان دارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی خانواده- بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: دراین پژوهش نیمهتجربی که از اردیبهشت تا مهرماه 1397 در مرکز تخصصی باغبان شهر ساری انجام شد، 50 بیمار به همراه مراقب اصلی خود در مطالعه شرکت کردند.گروه مداخله در 8 جلسه آموزشی شرکت کردند و گروه کنترل تنها درمان روتین را دریافت کردند. دادهها توسط پرسشنامههای وسواس- اجبار مادزلی و سلامت عمومی گلدبرگ جمعآوری شدند و با نرمافزار 21 SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره علائم وسواسی بیماران در گروه آزمون قبل از شروع مداخله، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب 74/3 ±52/17، 50/3 ±16/17 و 17/4 ±28/13 بود. میانگین نمره علائم وسواسی بیماران در گروه کنترل نیز در سه مرحله ذکر شده به ترتیب 99/1 ±08/15، 79/2 ±42/13 و 59/2 ±84/12 بود. بررسی هر گروه به تفکیک و در طول زمان نشان داد که میانگین نمرات علائم وسواسی بیماران در طول زمان کاهش معناداری در هر دو گروه داشت (001/0>P). کاهش نمرات علائم وسواسی قبل و یک ماه پس از مداخله در گروه مداخله و گروه کنترل حاکی از تفاوت معنیداری بین این دو گروه بود (025/0= P).
استنتاج: تغییرات میانگین نمرات علائم وسواسی بیماران در طول زمان در هر دو گروه کاهش معناداری داشت. شاید بتوان کاهش علائم وسواسی بیماران در گروه آزمون را به دریافت آموزش در کنار درمان روتین آنان نسبت داد.
نوع مطالعه:
گزارش کوتاه |
موضوع مقاله:
روان پرستاری