Haghpanah A, Sorkhi H, Mohammadi M, Shirafkan H. The Assessment Urinary System Anomalies in Children with Pyelonephritis Referred to Amirkola Children Hospital:
A 10-Year Report. J Mazandaran Univ Med Sci 2024; 33 (228) :68-75
URL:
http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19966-fa.html
حق پناه عاطفه، سرخی هادی، محمدی محسن، شیرافکن هدی. ناهنجاری های سیستم ادراری در کودکان با پیلونفریت مراجعه کننده به بیمارستان کودکان امیرکلا: یک گزارش 10 ساله. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1402; 33 (228) :68-75
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-19966-fa.html
چکیده: (814 مشاهده)
سابقه و هدف: نقص تکاملی دستگاه ادراری عامل بیش از 30 درصد عفونتهای ادراری در کودکان است. این مطالعه با هدف تعیین ناهنجاریهای سیستم ادراری در کودکان با پیلونفریت مراجعهکننده به بیمارستان کودکان امیرکلا در طی سالهای 1400-1390 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، کودکان با تشخیص پیلونفریت بستری در بیمارستان کودکان امیرکلا طی سالهای 1400 -1390، انتخاب شدند. معیارهای ورود به مطالعه، کودکان یک ماه تا 18 سال، علائم بالینی مثبت پیلونفریت و نتیجهی کشت مثبت ادرار با روش مطمئن بود. کودکان با سابقه جراحی بر روی سیستم ادراری، از مطالعه خارج شدند. جهت تشخیص آنومالیهای سیستم ادراری در کودکان مطالعه، انواع تصویربرداریها از جمله سونوگرافی، DMSA، DTPA، RNC، IVP و VCUG انجام شد.
یافتهها: در 381 کودک مبتلا به پیلونفریت، میانگین سنی 41/3± 37/1 ماه بوده و 337(88/5درصد) نفر از آنان، دختر بودند. 149 (39/1 درصد) کودک آنومالیهای سیستم ادراری داشتند. شایعترین اختلال بترتیب ریفلاکس وزیکویورترال 112 (75/16 درصد) نفر، تنگی محل اتصال حالب به لگنچه 11 (7/38 درصد) نفر، یورتروسل 9 (6/04 درصد) کودک و دوپلیکاسیون حالب 8 (5/36 درصد)، بود. بین گروه سنی و فراوانی آنومالی سیستم ادراری تفاوت معنیدار (0/40=P)، اما بین جنس و فراوانی آنومالی تفاوت معنیداری یافت نشد (0/3 P=).
استنتاج: براساس نتایج مطالعه حاضر، بیش از یک سوم از کودکان مطالعه دارای آنومالی اورولوژی بودند که شایعترین عامل آن ریفلاکس وزیکویورترال و حدود یک چهارم انومالیهای اورولوژیک دیگر مانند تنگی محل اتصال حالب به لگنچه و یورتروسل بود. توصیه میشود در این کودکان علاوه بر ریفلاکس وزیکویورترال، به سایر انومالیهای اورولوژی نیز توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
کودکان