دوره 24، شماره 121 - ( بهمن 1393 )                   جلد 24 شماره 121 صفحات 299-288 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azmoudeh E, Jafarnejad F, Mazlom S R. The Effect of Early Parenthood Education on Concerns of Primiparous Women in Performing Maternal Roles. J Mazandaran Univ Med Sci 2015; 24 (121) :288-299
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5234-fa.html
آزموده الهام، جعفرنزاد فرزانه، مظلوم سیدرضا. بررسی تاثیر آموزش در ابتدای دوران والدی بر نگرانی زنان نخست زا در ایفای نقش مادری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (121) :288-299

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5234-fa.html


چکیده:   (7037 مشاهده)
چکیده سابقه و هدف: نگرانی در ایفای نقش مادری بر تعاملات مادری- فرزندی و درک مادر از سرشت شیرخوار اثرات منفی گذاشته و منجر به پیامدهای مادری فرزندی نامطلوب می‌شود. این موضوع اهمیت شناسایی افراد در معرض خطر، توجه به منابع ایجادکننده نگرانی و طراحی مداخلات مطلوب را نشان می‌دهد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش در ابتدای دوران والدی بر نگرانی زنان نخست زا در ایفای نقش مادری انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. واحدهای پژوهش 55 نفر از زنان نخست‌زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. مداخله شامل یک جلسه آموزش چهره به چهره، کتابچه و فیلم آموزشی و مشاوره تلفنی بر اساس اصول خودکارآمدی بندورا بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه نگرانی کمبریج بود که قبل از مداخله و شصت روز بعد از زایمان تکمیل گردید. یافته‌ها: مهم‌ترین منابع نگرانی، نگرانی در مورد سلامت آتی (02/1±01/4) و سلامت کنونی شیرخوار (19/1±81/3) بود. بر اساس نتایج حاصل از آزمون تی مستقل، میانگین نمره نگرانی قبل از مطالعه در گروه مداخله (8/1±0/28) و کنترل (3/8±5/33) تفاوت معناداری داشت (017/0=p). بعد از مداخله نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، میانگین نمره نگرانی بعد از مداخله با حذف اثر نمره نگرانی قبل از مداخله در گروه مداخله به طور معناداری کم تر از کنترل می باشد (008/0=p). استنتاج: شناسایی عوامل ایجادکننده نگرانی و طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی در راستای اثرگذاری بر این عوامل منجر به کاهش نگرانی مادری می شود. بنابراین توصیه می‌شود این رویکرد به عنوان یک مداخله آموزشی اثر بخش،کم‌ هزینه و غیرتهاجمی در کاهش مشکلات روان‌شناختی مادران نخست زا به کارگرفته شود.
متن کامل [PDF 179 kb]   (3127 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مامائی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb