دوره 24، شماره 121 - ( بهمن 1393 )                   جلد 24 شماره 121 صفحات 491-490 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi Fakari F, Sefidgaran A, Vesal S. Comparison of Face to Face Training and Pamphlets Based on Health Belief Model on Preventive Factors for Osteoporosis in Postmenopausal Women. J Mazandaran Univ Med Sci 2015; 24 (121) :490-491
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5316-fa.html
رشیدی فکاری فرزانه، سفیدگران آرش، وصال شهرزاد. مقایسه تاثیر آموزش چهره به چهره و پمفلت برمبنای مدل اعتقاد بهداشتی بر بکارگیری عوامل پیشگیری کننده از استئوپروز در زنان یائسه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1393; 24 (121) :490-491

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-5316-fa.html


چکیده:   (6119 مشاهده)
استئوپروز شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان و یکی از بیماری‌های شایع دوران سالمندی است، که شیوع آن در زنان بالای 50 سال 30 درصد می‌باشد(1). سازمان جهانی بهداشت (1991)، استئوپروز را به عنوان چهارمین دشمن اصلی بشر و مهم‌ترین علت شکستگی استخوان در جهان گزارش کرد(2). حال آن‌که ساده‌ترین و ارزانترین راه مقابله با استئوپروز، انجام اقدامات پیشگیرانه است. ایجاد رفتارهای پیشگیرانه نیاز به داشتن اطلاعات و آگاهی دارد، که این مهم با آموزش دادن حاصل می‌گردد(3). آموزش منجر به افزایش توانایی افراد در تصمیم‌گیری‌های بهداشتی شده و در نهایت موجب تغییر رفتار می‌گردد. آموزشگران باید با توجه به محتوای و هدف آموزشی، زمان و خصوصیات فراگیران، بهترین روش را جهت آموزش به‌کار گیرند. آموزش چهره به چهره، یکی از موثرترین راه‌های تأثیرگذاری بر فراگیر می‌باشد، اما این نوع روش آموزشی نیاز مند صرف زمان زیادی است و در مراکز پر ازدحام میسر نمی‌باشد(5). لذا در جهت صرف زمان کم‌تر، نیاز به استفاده از روش‌های غیرحضوری است. یکی از این روش‌ها آموزش با پمفلت می‌باشد. پمفلت نوعی رسانه آموزشی کم حجم است که جهت تغییر دانش، نگرش یا آموزش یک مهارت رفتاری استفاده می‌شود(6). باتوجه به مطالعات اندک و نتایج متناقض مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، نیاز به انجام مطالعات بیشتر در زمینه آموزش با روش‌های کم هزینه و در دسترس مطرح است. لذا مطالعه‌‌ی حاضر با هدف مقایسه‌ی تاثیر آموزش چهره به چهره و پمفلت برمبنای مـدل اعتقـاد بهـداشتـی بـر بـه‌کارگیـری عوامـل
متن کامل [PDF 88 kb]   (2731 دریافت)    
موضوع مقاله: علوم آزمايشگاهي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb