دوره 19، شماره 71 - ( مرداد و شهریور 1388 )                   جلد 19 شماره 71 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasehi M, Piri M, Zarrindast M. Influence of intracerebral administration of L-NAME in dorsal hippocampus (CA1) on WIN55, 212-2 induced state-dependent memory in the step-down passive avoidance test. J Mazandaran Univ Med Sci 2009; 19 (71) :1-9
URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-558-fa.html
ناصحی محمد، پیری مرتضی، زرین دست محمدرضا. تاثیر مهارکننده نیتریک اکساید سنتاز در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی بر یادگیری وابسته به وضعیت کانابینوئیدها در مدل یادگیری اجتنابی مهاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1388; 19 (71) :1-9

URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-558-fa.html


چکیده:   (12027 مشاهده)
سابقه و هدف: در این پژوهش اثرL-NAME (مهارکننده نیتریک اکساید سنتاز) به عنوان آنتاگونیست نیتریک اکساید، بر یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با WIN55, 212-2 در موش های کوچک آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها: به دنبال بیهوشی موش ها از طریق تزریق درون صفاقی کتامین و زایلزین، حیوان ها توسط دستگاه استریوتاکسی جراحی شدند و ناحیهCA1 کانول گذاری شد. روش اجتنابی مهاری (غیرفعال) با مدل Step-down برای بررسی حافظه در موش های کوچک آزمایشگاهی بکار گرفته شد و حافظه حیوان 24 ساعت بعد از آموزش مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: تزریق درون مغزی WIN55,212-2 (1µ/mouse، 0.5) در روز آموزش به تخریب حافظه حیوانات منجر شد. حافظه تخریب شده با تزریق WIN55,212-2 (1µg/mouse) در روز آموزش با بکار بردن همان مقدار از WIN55, 212-2 (1 µg/mouse) در روز آزمون به حالت عادی برگشت. تزریق قبل از آزمون، L-NAME (3µg/mouse، 1، 0.3) به تنهایی و همچنین در حیواناتی که حافظه آنها با تزریق WIN55,212-2 (1µg/mouse) در روز آموزش تخریب شده بود، تاثیری روی حافظه اجتنابی مهاری ندارد. بعلاوه در حیواناتی که WIN55,212-2 (1µg/mouse) را هم بعد از آموزش و هم قبل از آزمون دریافت کرده بودند، تزریق L-NAME (3µg/mouse) دو دقیقه قبل از WIN55,212-2 در روز آزمون، حافظه اجتنابی مهاری را تخریب می نماید.
استنتاج: نتایج این پژوهش نشان می دهد که WIN55,212-2 قادر به ایجاد یادگیری وابسته به وضعیت می باشد و تزریق قبل از آزمون L-NAME می تواند یادگیری وابسته به وضعیت القا شده با WIN55, 212-2 را مهار نماید.
متن کامل [PDF 324 kb]   (2744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb